Sömnparalys – var får jag hjälp?
Hej! Jag har haft jätte svåra problem med att sova i perioder! När jag googlar mina problem kommer alltid sömnparalys fram och det stämmer precis! Jag vaknar när som helst när jag sover och kan inte röra mig och börjar andas snabbt pga att jag blir så rädd för jag brukar höra min moster skrika "GÖR DET INTE" och sen här jag massa barn skratt blandat med skräck skratt, sen vaknar jag till ordentligt eller vad man säger och kan röra mig! Fast detta är jag ganska vand vid nu men en dag när min pappa skulle väcka mig hände samma sak att jag verken kunde röra mig eller prata och då blev jag jätte rädd att de skulle tro att jag var död så jag skrek allt vad jag orkade och senare på dagen sa pappa att jag hade låtit typ "mm" sen hade han gått sen vaknade jag helt skräckslagen! Jag har hört om folk som får så när man sover men inte när man blir väckt! RIKTIGT obehagligt!
Sen jätte ofta innan jag ska somna så rycker jag till så vaknar jag sen håller det på så hela natten om och om igen så jag får aldrig riktigt somnat!
Kan man få hjälp för något av det jag berättat om eller kan man göra något själv för jag börjar bli riktigt trött på detta eftersom det påverkar min skola för jag måste vara hemma på dagen och sova!
Johanna

BUP svarar:
Hej Johanna!
Precis som du själv märkt, så är sömnen otroligt viktig! När vi inte sover tillräckligt mycket eller tillräckligt bra så kan det verkligen påverka vårt liv och vardag. Man orkar inte göra det man skulle vilja göra och det påverkar oss även psykiskt och vi blir lättare stressade, lättretliga, arga, deppiga… Vilket i sin tur kan påverka relationerna till nära och kära. Och tvärtom, såklart. Det finns ju ofta skäl till varför man sover dåligt, och de är viktiga att få reda på!
Så jag tycker att det är jättebra att du tar tag i det nu!! Och JA - du kan få hjälp!
Prata med dina föräldrar om hur du upplever dina sömnsvårigheter. Och ta sedan kontakt med antingen din husläkare eller din närmaste BUP-mottagning. På båda ställena kan du få hjälp med din sömn, eller bli hänvisad vidare till rätt ställe! (eller prata med din skolsköterska om du hinner innan sommarlovet börjar).
Du kan läsa mer om sömnstörningar på www.psykologiguiden.se eller på www.1177.se.
Lycka till!