Mina rättigheter
Hej. Jag skulle vilja fråga om mina rättigheter som ungdom i en familj. Jag är ganska säker på att mina föräldrar inte följer flesta av de.. De flesta av mina kompisar har sagt till mig o ringa socialen eller polisen till och med men jag har aldrig riktigt vågar göra det. Det jag vill säga är att jag inte vill bo kvar i dehär familjen. Det ät bara förfärligt. Att behöva vara vett skrämd varje gång man kommer hem eller när man vaknar och gråta mig till sömns varje natt. Jag undrar vad jag kan göra åt denhär situationen och som sagt vad för rättigheter jag har..
...

BUP svarar:
Hej. På BRIS hemsida kan du under fliken Mina rättigheter läsa om barnkonventionen som gäller alla under 18 år. Där står det bland annat att: ”varje barn har rätten till livet och att få utvecklas till en trygg individ” och ”alla barn har rätt att komma till tals”. I det du beskriver, vettskrämd och det du säger att du vill, stämmer överens med det som barnkonventionen säger. Samtidigt ska sådana här överenskommelser (barnkonventionen) tolkas och hur det blir är inte självklart. Det är klart att du inte skall behöva vara så rädd att du vaknar på nätterna men sen hur man löser det kan se lite olika ut. Även om man har det jättesvårt i sin familj är det inte självklart att man får ett annat ställe att bo på. Man vet att det för många barn som tvingas lämna sin familj, blir svårt fast på ett annat sätt.
Jag skulle önska att du fick hjälp av någon utanför familjen. Du kan förstås ringa till socialförvaltningen själv men det kanske kan vara svårt. Helst skulle du kanske få hjälp av någon att reda i det här för att sedan kanske ta de rätta kontakterna som kan vara socialtjänsten. Är det någon vuxen som känner till din situation? Skulle du kunna ta kontakt med din mentor eller skolkurator och berätta om hur du har det? Finns det någon släkting som du har förtroende för? Du kan också ringa anonymt till exempelvis BRIS för att få råd.
Önskar dig lycka till och att det skall ordna sig för dig.