Pappa ger mig ångest
Jag mår så dåligt av att ha ljugit för mina föräldrar om hur jag spenderar mina pengar. Och jag sårade min pappa ganska mycket, men jag tål honom inte och nu så är han kapabel att förstöra hela mitt liv genom att ge mig ännu mer ångest och göra mig ännu mer deprimerad än vad jag redan är. Jag har så många tankar i mitt huvud så att det gör ont, jag har börjat skada mig själv trots att jag vet att om mamma får reda på det så skulle hon bli så besviken/ledsen.. Så min fråga är, hur gör så att jag mår bättre?
Deppad kille med familjeproblem.

BUP svarar:
Hej!
Du säger inte så mycket om hur din pappa beter sig, vad han säger och vad han gör som ger dig ångest och gör dig deprimerad.
Men oavsett detaljer är det så att barnen behöver känna att de är älskade, får uppskattning, bekräftelser. Eventuell kritik från föräldrarna är alltid inbäddad i denna grundkänsla.Om man inte känner sig bekräftad blir man ledsen, till och med förtvivlad, som jag tror du också är.
Du har dåligt samvete för du har inte varit uppriktigt mot dina föräldrar om hur du använder dina pengar. Men detta är ju en logisk konsekvens av den relation ni har mellan er. Uppriktighet förutsätter just ett förtroende, annars styr rädslan vårt beteende och då vågar vi inte vara helt ärliga. Du är inget undantag.
Grundproblemet är alltså inte att du var oärlig, utan att du inte vågar vara det på grund av atmosfären i familjen. Och så frågar du hur skulle du kunna må bättre.
Min första tanke är att du har din mamma där. Kan du inte tala med henne om hur du mår på grund av pappas beteende mot dig? Ser hon något av det?
Du har nu valt att börja skada dig själv vilket bara kommer att försvåra för dig att ta itu med det som verkligen och riktigt gör ont - nämligen pappas förhållningssätt till dig.
Redan nu finns det "en sak till" som du inte vill belasta mamma med, det vill säga att du har börjat skada dig. Fast det viktigaste är att ni i familjen talar ut om detta.
Om du har något förtroende för mamma är det bäst att börja hos henne. Du behöver inte ta ansvar för att mamma blir ledsen. Ja, antagligen blir hon det, men det ändå även hennes föräldraroll att hjälpa dig. Hur barnen mår är föräldrarnas ansvar och inte tvärtom.
Om du av någon anledning inte vill börja med att tala med mamma hittar du några förslag i bifogade länken vart du kan vända dig. Börja direkt tala med någon utifrån förslagen där. Du kan också själv ringa till den BUP- mottagning du tillhör, ifall din ångest och nedstämdhet känns svårhanterlig och för att omgående kunna sluta med ditt begynnande skadebeteende.