Orolig över mig själv
Hej. Jag är väldigt orolig över mig själv. I ungefär ett halv år nu så har jag börjat må illa, bli yr och det känns som att mitt hjärta slår fort b.l.a. Jag vet inte var det är, men själv misstänker jag panik ångest.. Jag blir ofta yr i nervösa situationer och det känns som att jag ska svimma, så jag blir skit rädd. Illamåendet och yrselet pågår i perioder. Vissa dagar så kan jag vakna upp och känna mig helt frisk och glad. Medans andra inte. Det här påverkar mig väldigt mycket, eftersom jag t.e.x inte vågar åka på scoutläger som jag engentligen älskar, för att jag är rädd att jag ska få det igen... Mina föräldrar tycker det är jätte konstigt att jah inte gör saker längre.. För att jag har inte berättat för dem om hur jag mår..
Hoppas ni svarar. Tack på förhand, och hoppas ni får en bra dag.
Coolingen som behöver hjälp

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. På din beskrivning förstår jag det som att du nu känner så mycket obehag att du börjat låta bli att göra saker. Du försöker undvika allt som kan göra att du känner illamåendet och yrseln komma. Det brukar inte vara så lätt att kämpa ensam med det, så jag tycker att du behöver få hjälp så att du inte stannar hemma.
Det jag tror skulle vara bäst är om du skulle kunna berätta för dina föräldrar. Då kan de också stötta dig mer när du känner att rädslan kommer.
Det första man ska göra är att vända sig till Vårdcentralen, så att du får kolla att det inte är något somatiskt (kroppsligt)som gör att du får yrsel och blir illamående.
Nästa steg är att ringa till exempelvis BUP och kanske gå dit tillsammans med dina föräldrar. Om de tycker att det är konstigt att du inte gör saker längre så kanske de undrar och funderar över hur du mår, men inte riktigt vet hur de ska fråga?
Om du tycker att det känns svårt att prata med dem, så skulle du kunna börja antingen med att visa det här brevet och mitt svar, eller skriva ner det du vill säga och ge dem.
Det finns också en sajt på nätet du skulle kunna titta på, snorkel,  där får man en hel del bra tips på vad man kan göra själv - till exempel när man har ångest.
Var inte rädd för att söka hjälp - jag tror du kommer ha stor nytta av det.