Det pågår en hel del i min familj just nu
Hej!
Det pågår en hel del i min familj just nu, min yngre bror och mina föräldrar bråkar nästan varenda dag. Och om inte det är min bror och min syster i luven på varandra, vilket orsakar ännu mer bråk. Jag hamnar någonstans i mitten av allt det här. Min bror är väldigt impulsiv och blir arg för minsta lilla. Jag vill gärna stötta honom, men det är väldigt svårt när jag inte förstår honom. Mina föräldrar säger bara att det inte är något. Fast jag har sett Pappa läsa en faktabok, "explosiva barn", jag tror den handlar om psykologi. Men Pappa gömmer den så fort jag kommer i närheten av honom.
På sista tiden har jag börjat få lite problem med stress och sömnlöshet, kan det ha något att göra med alla bråk?
Jag ville bara få allt det här ur mig, förlåt om jag skrivit osammanhängande.
Teishi

BUP svarar:
Hej Teishi!
Underskattar dina föräldrar dig och hur mycket du fattar? Av ditt brev att döma har du uppfattat att det inte är bra i din familj och samtidigt vill de inte riktigt lyssna till dig.
Är det möjligt att fråga pappa varför han läser just boken om explosiva barn? Om ni inte har det bra i familjen - och du inte riktigt vet varför - är det inte konstigt om du får svårt att sova och blir stressad. Alla vill ju på något sätt förstå hur saker hänger samman. Kanske att delar av det som händer är mer ”vuxensaker ” som du helst skall slippa ha att göra med. Men någon slags förståelse för vad som händer tror jag att du behöver.
Det är hyggligt av dig att vilja försöka stötta din lillebror, men det är förstås dina föräldrars ansvar att det blir bra för honom och er andra. Ibland kan det vara bättre att ta ett kliv tillbaka  och mer ta hand om sig själv. Framför allt när du nu inte riktigt vet hur du skall kunna vara till hjälp.
Jag tycker att du skall berätta för dina föräldrar vad du ser händer i din familj och att det oroar dig. Berätta att du också behöver veta något om det som händer. Det är så lätt att man får en massa fantasier annars. Ofta är fantasierna vara värre än verkligheten.
Jag tycker inte att ditt brev är osammanhängande eller svårbegripligt. Kanske att du uppfattar det så för att du själv inte vet så mycket och har många frågor och en massa oro.
Ditt brev duger bra för att visa mamma och pappa. Om du gör det kan du också passa på att hälsa från oss på BUP att du behöver få hjälp med att förstå vad som händer.
Lycka till