Ifall vi gör slut…
Hej, min flickvän har tidigare haft ett självskadebeteende men det har varit ganska lugnt nu ett tag, men jag känner fortfarande inte att allt är bra. så fort jag åker iväg eller hittar på något kul utan henne så känns det som att hon mår mentalt dåligt och jag är rädd att ifall vi gör slut så kommer hon att hamna tillbaka i det dåliga och börja göra sig själv illa, vilket jag har fått henne ifrån. finns det något som jag kan göra?

BUP svarar:
Hej!
Lite knivig fråga du ställer. Samtidigt som man förstås skall hjälpa den man tycker om är det lite för litet att bygga en kärleksrelation på om det bara blir det. Eller rädsla för att den andra inte kan hantera att det tar slut.
Tror du att din tjej skulle vilja vara ihop med dig om hon visste att anledningen till att du var ihop med henne var din oro för att hon skall börja skada sig? Skulle hon vilja att du att avstår från att göra egna kul grejer bara för att du var orolig att hon skulle må dåligt för det?
Det är ju en sak att man under en period kanske avstår från saker för den andres skull men om det blir ett mönster i relationen eller anledningen till att hålla ihop, blir förhållandet nog ganska osunt. Låter som ett ofritt förhållande och med ofritt menar jag endimensionellt och ojämlikt. Din tjej borde få hjälp av någon annan än dig för att ert förhållande skall bli bra.
Vet inte var ni befinner er nu - ifall du skulle vilja göra slut och att ”sjuksystergrejen” har blivit större än förälskelsen.
Du undrar vad du skall göra och jag ser inget annat som möjlig än att du pratar med henne om hur er relation skall se ut. Den behöver nog utvecklas för att inte gå i stå.
Frågan blir om ert förhållande skall bygga på att du tar hand om henne eller om det skall vara mer jämställt och bygga på sådant som att ni gillar att vara med varandra, attraktion, ha kul tillsammans etc.? Min gissning är att du kanske sårar henne mer om du avstår från att prata.
Lycka till med pratet.