Har alltid velat lösa mina problem själv
Jag har skurit mig i 1 år nu och ni kanske tycker det här låter konstigt men jag tycker att smärtan är skön och jag känner den i flera dagar efteråt och har ont eller det typ värker i armen i kanske 3-5 dagar efteråt. Jag vet inte riktigt bad jag ska göra för att sluta. Det var typ 1 månad sen jag gjorde det sist för jag har inte mått dåligt men jag mådde dåligt eller mår dåligt just nu och jag har precis skurit mig.
Det är inte mitt enda självskadebeteende eller vad man ska kalla det för att så fort jag mår dåligt så röker jag, jag vill sluta men så fort jag mår dåligt så tar jag en. Det brukar oftast vara så att jag skär mig mer än röker. Kanske röker 3 ggr varannan månad så det är väl inte ett större problem. Jag mår dåligt för att jag varit utsatt för mobbning och sen förlorat så många vänner eller jag trodde att dom var mina vänner. Mina föräldrar vet inte om att jag mår dåligt för dom är inte sånna som man kan prata om känslor med men jag bryr mig inte så mycket. Det jag gör varje dag är att jag skriver ett brev till en av mina gamla "vänner" men jag skickar inte iväg dom utan gömmer dom. Jag har alltid velat lösa mina problem själv eller med hjälp av kompisar men jag undrar hur länge till jag klarar det.
A

BUP svarar:
Hej A!
Nä, det låter inte så konstigt att du gillar smärtan och det som kommer efter. Det är många som beskriver det. Samtidigt, om jag läser mellan raderna på ditt brev, så förstår du att det inte är något som egentligen hjälper mot de svårigheter du brottas med. Inte heller hjälper det i längden utan det bidrar oftast bara till att man mår ännu sämre.
Du vill lösa dina problem och kanske det är därför jag framför allt slås av att du låter så ensam. Brev som inte skickas, förlorat många vänner, föräldrar som inte vet hur du mår etc. Du undrar hur länge till du skall klara det och kanske är det dags nu att trots att se till att andra uppmärksammar ditt läge. Kanske att det är det som är det egentliga problemet- att du har svårt att be om hjälp.
Ett talesätt säger att ”ensam är stark” men det vete fåglarna om det stämmer. För att hitta ut ur det här tror jag du behöver hjälp av någon. Och med någon menar jag någon vuxen.
En förälder är ju det mest naturliga att föreslå, men om det känns omöjligt kan du väl försöka med någon du har förtroende för. Finns det en kurator på skolan du kan prata med?
Finns det någon i din släkt du gillar och går att prata  med?
Du kan förstås även vända dig till exempelvis Ungdomsmottagningen.
Dra dig inte för att be om hjälp och lycka till.