Kan ni hjälpa mig utan att blanda in min familj?
Hej!
Jag har mått dåligt i nu 3 år. Det handlar om allt från familjen till relationer till vardagslivet. Jag klarar inte av mycket, har haft självmordtankar/har fortfarande och jag var haft ett självskadebeteende i nästan 3 år. Jag vill må bra men vet inte hur. Min pojkvän vill inte att jag ska må såhär längre, för han mår dåligt över hur jag mår. Jag vill få hjälp. Kan ni hjälpa mig? Men problemet är bara att jag inte vill blanda in min familj.
Christine

BUP svarar:
Hej!
Jag förstår av ditt brev att du behöver hjälp och just tagit första steget genom att skriva hit. Det är lång tid som du självskadat dig och det brukar i längden inte innebära någon lättnad utan bli ett problem i sig. Du kan få hjälp att se helt andra utvägar än att försvinna. Du kan ringa själv till BUP eller närmaste Ungdomsmottagning. Du får vara noga med att säga att du vill komma själv och att du inte vill att dina föräldrar ska få veta. På BUP har man alltid rätt till ett första samtal själv. Jag sänder med artikel om hur det fungerar.
Samtidigt förstår jag det som att en del i att du inte mår bra har med din familj att göra. Ibland kan hela familjen behöva hjälp och även om jag inte känner dina föräldrar alls eller vet något om vad som är svårt i din familj, så vill jag ändå säga att föräldrar ibland kan visa sig vara till mycket större stöd än man tror, när de förstår att deras barn verkligen mår dåligt. Men det är något du kan diskutera med den som du träffar. Det brukar vara en del i behandling att tillsammans försöka reda i vad som påverkar en och gör att man mår dåligt, just för att det ska bli tydligare och gå att göra något åt.
Om du tycker det känns svårt att ringa så finns det möjlighet att börja med att söka hjälp anonymt på nätet. Det finns till exempel tjejzonen, shedo och självmordsupplysningen som man kan ringa till eller chatta med.
Så tveka inte, du kan absolut få hjälp.