Det gör ont att leva så här
Jag har och mår oerhört dåligt , det gör oerhört ont att leva såhär . Jag har/haft problem med bland annat svält , hetsätning och självskadebeteende . jag har länge trott att jag lidit av depression . Då allt känns meningslöst & hopplöst . Men grejen är den att d kan gå från en sekund till en annan , jag kan gå från jätteledsen med dödslängtan och brutal ångest - till att skratta så kinderna krampar . Jag kan inte hantera det . Jag överanalyserar allt och är ständigt orolig för att inte räcka till eller att folk ska missförstå mig och lämna mig . Jag vill inte leva såhär längre , trots det blir självskadebeteendet bara värre för det känns inte som att jag kan hantera det på något annat vis . Jag har försökt läsa och har hittat en sak som jag känner är precis som jag , symptomen för en diagnos som talar om det jag inte kan beskriva . Jag misstänker att jag har borderline , vart kan jag vända mig för att få göra en "utredning" ? Skulle det kunna hjälpa mig , för jag står inte ut såhär längre till . Finns det medicin ? Snälla hjälp från en desperat tjej .
JH

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Det låter som att du kämpar med tuffa humörsvängningar och dåligt mående. Jag kan inte svara på huruvida din oro för att du har Borderline personlighetstörning stämmer eller inte, men jag håller helt med dig om att du ska ta hjälp för hur du mår. Det är alldeles för tungt att klara av de svårigheter du beskriver på egen hand.
Du ska ta kontakt med den BUP-mottagning som du tillhör och där beskriva hur du mår och vad du upplever är bekymmersamt, precis som du har gjort i ditt mejl hit. Utifrån det går det att planera och rekommendera fortsatt stöd, som samtalskontakt eller i kombination med medicin eller inte.
Till BUP kan du eller en vårdnadshavare ringa, på telefon får man beskriva lite kort om varför man önskar kontakt. Det går även bra att be skolkuratorn om hjälp med vart du ska vända dig om du är osäker utifrån var du bor. Till ett första besök är det bra om en eller två föräldrar följer med för att tillsammans ge en så bred bild som möjligt, som tonåring brukar man även få prata en stund själv med behandlaren om man vill det.
Vänta inte med att ta hjälp nu när du redan tagit det första steget genom att skriva hit!