Pappa dricker sig full varje dag
Hej, jag hatar mitt liv så otroligt mycket och skulle inte ha något emot att bara dö nu.
Vet inte exakt hur det började men det var för ungefär 1,5 år sedan. Jag började tappa livslusten och ville på något sätt skada mig. Så under våren förra våren började jag sudda mig på händerna vilket resulterade till att pappa blev arg på mig och tjatade o ville veta vad jag hade gjort men jag lyckades alltid förklara bort det. Det blev bara värre och värre och i höstas så började jag skära mig och nu är jag "besatt" av att göra illa mig på ett eller annat sätt, skära, slå mig själv med hammare eller skiftnyckel.
Min pappa dricker sig full i princip varenda kväll och det får mig att må så dåligt, trots att jag vet att det är hans problem och inte mitt. Det är så sjukt jobbigt att vara hemma o se på medan han klunkar i sig sprit. Jag har svårt att somna på kvällarna och nätterna blir mer och mer sömnlösa. Jag är sjukt orolig inför skolan som snart börjar, har sån prestationsångest och känns som jag kommer faila så grovt, ska börja 9an och jag har ingen ork till att plugga eller så. Jag sänkte mig i 2 ämnen nu i våras och det får mig att sjunka så lågt, jag är verkligen sämst och duger inte till någonting. Jag undviker att vara med vänner och familj. Jag vill bara sitta på rum och gråta tills jag dör.
Jag ser ingen framtid och som jag skrev tidigare så har jag inget emot att dö. Det enda som hindrar mig är att jag fått höra att självmord är en självisk utväg, plus jag vill inte såra min familj och mina "vänner", om de nu är vänner.
Vet inte om det är till nån vidare "hjälp" eller vad man ska säga men tänkte skriva lite om min bakgrund. När jag var 6 år så skilde sig mina föräldrar efter en tid med enbart bråk, jag var även med om en händelse i våran sommarstuga ett år när jag var runt 5. Jag, mamma och min bror satt o kolla på tv sen kom pappa (full) och välte bordet där vi hade tända ljus, sedan dess har jag alltid vart rädd för ljus. Pappa hade även fotboja ett tag, närmare bestämt 3 månader eftersom han körde och krocka in i ett räcke. Jag har aldrig riktigt haft nån bra relation med honom.
Jag är jätterädd att pappa ska få reda på mitt mående och eftersom han är full varje kväll blir allt bara värre och värre.
Jag kanske råkar bli mördad, eller påkörd av en bil eller buss. Då är det inte själviskt utan en olycka
Sad

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev, du beskriver väl hur svårt du har det just nu och hur dåligt du mår. Hur tufft det än är just nu så ser jag flera styrkor hos dig och det finns flera saker som du kan göra som kommer att hjälpa dig. Ditt mod och din förmåga att beskriva tankar och känslor är en god grund.
En förälder som dricker tar allt utrymme hemma. Vardagen kretsar runt missbruket, kanske oro för hur kvällen ska bli, ilska och ledsenhet. Ditt levnadsutrymme begränsas av hans alkoholism och det går att förstå ditt dåliga mående utifrån det. Det låter som att du hantera din svåra hemsituation och de svåra känslor den skapar genom att skära dig. Det går att förstå på så sätt, men är inget bra sätt som fungerar i längden. Att skada sig själv kan upplevas ge en ångestlättnad, men löser ingenting. Du behöver få hjälp med hur din hemsituation kan bli bättre -det är jätteviktigt- och samtidigt stöd och samtal för hur du mår. Du har varit ensam länge i det här. Tillsammans med någon som lyssnar på dig och som du kan dela din berättelse med kommer hjälpa dig. Så ta mer hjälp!
Det är lätt att, som du beskriver, dra sig undan när man mår dåligt. Det ska du, trots att det kan kännas mycket svårt, försöka motverka genom att faktiskt aktivera dig. Vet några av dina vänner om din pappas drickande eller hur du mår? Det kan vara skönt att ha en eller några nära vänner som vet, att ständigt hålla upp en fasad kan ta alldeles för mycket ork. Du är inte ensam om att ha en pappa som dricker, det är sorgligt att det är så, men samtidigt kan det vara bra att påminna sig om det är så att skamkänslor slår till, vilket inte heller är så ovanligt när det gäller föräldrar som dricker.
Du, jag måste också fråga om din mamma, bor du även hos henne? Vet hon om hur du mår? Om båda dina föräldrar är vårdnadshavare till dig så är det viktigt att din mamma försöker stötta dig. På socialtjänsten kan både barn och föräldrar få bra hjälp med hur man har det hemma och är vana att hjälpa föräldrar som dricker för mycket.
Jag rekommenderar att du tar kontakt med skolkuratorn på din skola och berättar din oro och stress för nian. Hos skolkuratorn ska du även berätta om ditt självskadande och din pappas alkoholism och dagliga drickande. Kuratorn kommer att kunna hjälpa dig till vidare stöd på rätt plats. Om du vill ha ytterligare stöd för att våga prata med kuratorn så är Bris bra att ringa till. Där kan du prata anonymt med en kurator. Att skriva hit var ett jättebra första steg, fortsätt nu med nästa!