Har även ett stort problem med smuts
Hej.
Jag har problem med min ilska. Det är verkligen illa, jag blir sur över de minsta sakerna. Senaste det hände var idag. Jag skulle baka men då var vispen smutsig. Jag tappade förståndet och blev jättesur, ville bara gråta och skrika. Sådana saker händer nästan varje dag. Vad beror det på?
Jag har även ett stort problem med smuts, folk anser att jag är fjantig men jag klarar inte av det. Jag tvättar händerna flera gånger av dagen.
Jag är även nojig att något ska hända hemma. Jag känner att dörren är låst ungefär 15 gånger per dagen, jag kollar att alla fönster är stängda flera gånger om dagen. Jag kollar också om det är någon annan i lägenheten som skulle kunna skada mig eller någon annan. Jag läste att det kunde vara tvångssyndrom, kan det vara det?
Jag har även panikångest om något av de övre problemen kan bero på de.
Stjärnan

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev! Det låter väldigt besvärligt som du har det! Du undrar över ditt problem med ilska över småsaker. Men om du har ett stort problem med smuts kanske det för dig inte är en småsak om vispen är smutsig?
Men vad beror det på? Svårt att säga. De flesta vill inte bli smutsiga eller använda en smutsig visp så det är vanligt, men du reagerar kraftigare än de flesta. Samma går kanske att säga om de andra problemen du tar upp. Man vill vara ren om händerna men behöver kanske inte känna sig ren hela tiden. Man vill inte det ska var någon i lägenheten och man vill att det är låst och fönster är stängda.
Så det låter på många sätt som ganska vanliga saker du känner oro för, men du känner mer oro och oftare än vanligt. Vad som sedan händer verkar vara att du måste göra något för att stilla din oro och händer det ofta och upprepade gånger, blir det till slut tidskrävande och väldigt hindrande.
Har du prövat att låta bli? Att istället för att kolla dörren igen försöka hantera din oro på annat sätt eller bara känna dig orolig en tid? Jag tycker du ska pröva dig själv. Försök öva upp din förmåga att tåla oro. Eftersom du också upplever panikångest vet du antagligen att ångest kan vara fruktansvärt obehagligt, men också tämligen ofarligt och gå över ganska snabbt.
Eftersom du har så många olika ångestproblem av varierande slag så tycker jag att du ska söka hjälp. Det blir mycket lättare för dig att bli fri från detta om du får hjälp och stöd.
Du kan få hjälp på BUP, en vårdcentral eller en ungdomsmottagning. Prata med dina föräldrar så kan ni tillsammans söka hjälp för dig.
Du kan läsa lite mer om ångest på Snorkel.