Ger upp snart
Jag skär mig själv och kan inte få slut på det, mina föräldrar ställer massa krav. Jag vill inte leva mer och det har varit såhär ett bra tag nu. Gråter mig till sömns. Jag ger upp snart, vad ska jag göra ??
Maja

BUP svarar:
Hej Maja!
Tack för ditt brev till oss. Det är kort men det framgår klart vilken ytterst besvärlig situation du har. Du behöver verkligen hjälp.
De ”symtom” du beskriver brukar vi kalla ångest. När man inte kan sluta göra sig själv illa och inte vill leva, så behöver man absolut få professionell hjälp med det.
Det ligger nära till hands att föreslå att du pratar med dina föräldrar. Jag vet ju inte vilka krav föräldrarna ställer, men om det är krav som känns orimliga så förstår jag att du har svårt att anförtro dig åt dom. Samtidigt tänker jag att om dom inte vet hur dåligt du mår så inser dom inte att du inte klarar så högt ställda krav.
Det här låter ju komplicerat, men eftersom dina föräldrar är de viktigaste personerna i ditt liv så är det nödvändigt att förstå mer av hur ni har det med varandra. Och ni behöver hjälp utifrån (jag menar av någon annan) med det.
Finns det någon klok vuxen som du har förtroende för i din närhet? En släkting, granne, kompisförälder eller kanske skolans kurator? En annan vuxen skulle kunna stödja dig i att ta upp detta med dina föräldrar, så att ni tillsammans kan kontakta er närmaste BUP-mottagning. Du kan också kontakta BUP själv och har rätt till ett första samtal utan dina föräldrar.
Efter det vill vi ha kontakt också med föräldrarna, men det betyder inte att vi måste träffas alla tillsammans hela tiden.
Jag tycker att du så snart som möjligt ska söka en kontakt, så du får professionell hjälp. I väntan på det så kan du också gå in på några hemsidor som kan vara till hjälp;
BRIS (chatt, mejl, telefonsamtal med en vuxen)
SHEDO (bland annat en färdighetslista om man står inför att skära sig) och
Snorkel (metoder att hantera stress och ångest). Jag lägger också till texter som kan vara bra att läsa.
Dra dig inte för att söka hjälp, du kan må mycket bättre!