Alla tror jag har AD/HD
Alla tror jag har adhd. Symptomen stämmer in, om kan inte kontrollera mig. Min storasyster har adhd/add. Har sagt till min mamma att jag vill ha hjälp men hon lyssnar inte, känns som hon tror att jag hittar på allt.

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev, du har en mycket viktig fråga som du behöver få svar på. AD/HD är en omfattande diagnos, det är också ADD, och dom innebär svårigheter inom många områden.
Det finns viss ärftlighet förknippad med uppmärksamhetsstörningar som dessa diagnoser brukar kallas. Men syskon behöver inte alls ha samma svårigheter eller diagnoser. Syskon kan också ha den typen av svårigheter, men i olika grad - till exempel att det ena syskonet uppfyller de krav som behövs för diagnosen, men inte det andra.
Alla tror att du har AD/HD. Vilka är det och vad tror du själv? Vad behöver du hjälp med? Vad tycker din lärare? Hen brukar vara den person som har bäst möjligheter att göra en första bedömning utifrån undervisnings- och klassrumssituationen.
Har du talat på allvar (jag menar i en lugn situation där det finns utrymme för eftertanke och svar) med din mamma? Med tanke på att du har svårigheter så behöver du få fråga en kunnig person, så att du får ett svar som du kan lita på.
Kanske blir din mamma färgad av hur din syster mår och får svårt att uppfatta just dina svårigheter? Men jag tycker det är viktigt att hon förstår din oro och kan hjälpa dig att få ett bra svar.
Jag tycker ni ska prata med dina lärare. Om de anser att du har den typen av svårigheter, eller är osäkra, så bör ni gå vidare till skolans elevvårdsteam. Det brukar bestå av kuratorn, skolsköterskan, rektorn, specialläraren och så läraren/mentorn förstås. Lärarna eller ni själva kan kontakta elevvårdsteamet för ett möte så ni kan ställa frågan. Om det finns osäkerhet så har skolan skyldighet att utreda hur det förhåller sig.
Jag lägger till ett par artiklar som vi skrivit på BUP, och tidigare fråga med svar.
Lycka till att få klarhet i vad du behöver hjälp med!