Lärarna och eleverna är taskiga
Hej, jag har verkligen ångest. Om ca 3 veckor så börjar skolan & jag har alltid vart den där tjejen i skolan som bara finns där men ingen märker mig, ingen kommer fram till mig ingen pratar med mig. Hela 7an vart ett rent helvete för mig, jag var aldrig på lektionerna jag har extrem frånvaro jag fick inga betyg. I slutet av 7an gick jag aldrig till skolan. Jag kan inte koncentrera mig när det är massa folk runt mig det känns bara som att alla kollar och pekar och skrattar åt mig, och dom få gångerna jag gick till skolan så sa folk till mig "Vad gör du här du gör ingen nytta" lärarna säger till mig att jag inte kommer lyckas, och jag får inte den hjälpen jag behöver. Jag behöver mer tid att tänka annars går allt åt helvete. Och det är klart att jag inte har lust att gå tillbaka dit nu efter sommarlovet när jag får höra av lärarna hur dålig jag är. Jag känner typ att jag inte gör någon nytta på världen, allt jag gör blir bara fel. Och nu när jag börjar 8an så vill jag verkligen inte att det ska bli likadant som i 7an men det finns inget jag kan göra, jag är less på att känna mig ensam jag klarar inte av det här längre.
Ångest

BUP svarar:
Hej!
Jag förstår av dina rader att du inför skolstarten känner en stor, stor oro. Det är inte konstigt eftersom du haft så stora svårigheter under de gångna åren i skolan - både med inlärningen och i kontakten med de andra eleverna.
Jag måste säga att ditt mejl är så välformulerat att du trots mycket frånvaro och svårigheter med koncentrationen verkligen har lärt dig mycket. I alla fall kan du under lugna omständigheter uttrycka dig fint i skrift, vilket är en jätteviktig begåvning.
Att du får höra av dina lärare att du inte kommer att lyckas och liknande oerhört negativa kommentarer är helt oacceptabelt. Men jag undrar vad dina föräldrar vet om dina problem i skolan. Om du hade en så hög frånvaro som du skriver och inte fick betyg måste skolan ha tagit kontakt med dina vårdnadshavare och göra en planering hur man kan hjälpa dig. Har ni haft sådana möten? Hittar du något stöd och förståelse hos dina föräldrar eller åtminstone hos en av dem?
Oavsett vad som tidigare hänt är det helt avgörande för din framtid att dina problem blir kända och att man tar de på allvar. Först måste alltså dina föräldrar bli inkopplade. De kan faktiskt kräva att få ett möte direkt vid skolstarten och planera för lämpliga åtgärder för att skapa en inlärningssituation för dig som är anpassad till dina behov. Och det ska vara slut på negativa kommentarer. Det du och alla andra elever behöver är just uppmuntran och stöd för att du ska tro på dig själv.
Ett annat tema är dina kompisrelationer i skolan. Att känna sig ensam och utanför är alltid tungt. Om du dessutom känner att de andra barnen är direkt taskiga mot dig måste det också tas upp. Det kan man också ta med i diskussioner på möte med lärare och dina föräldrar, naturligtvis i din närvaro. Men du formulerar dig lite försiktigt. Du skriver att det "känns att alla kollar och pekar och skrattar åt dig". Jag tycker att dina känslor är jätteviktiga oavsett om det "bara känns" eller om det pågår någon typ av utfrysning eller kanske mobbning.
Mitt råd till dig är att du redan nu talar med dina föräldrar. Det är också deras skyldighet att hjälpa sitt barn i en svår situation och skolan är nu nästan viktigast för hur du mår och din framtid.
Om du eventuellt av någon anledning har svårt att tala med dina föräldrar - gå omedelbart till skolkurator eller skolsköterska när skolan startar! Jag förstår mycket väl att du har oro och ångest inför skolstarten. Men det handlar om dig! Försök att övervinna din oro att ta de första stegen, det är en absolut nödvändighet.
Kanske finns det någon lärare som du har något förtroende för och kan tala med. Och kanske finns det andra vuxna i din familj, förutom dina föräldrar (jag menar mor- eller  farföräldrar eller annan släkting) som kan stötta dig i denna besvärliga situation. Glöm inte: du kan få hjälp om du berättar. Det krävs för att nå fram till en förändring.
Ett tips: visa gärna ditt mejl och mitt svar för dina föräldrar eller i skolan om det underlättar att berätta om problemen.