Vem ska ge mig det jag behöver?
Hej!
jag har ett väldigt stort problem.
jag börjar gymnasiet i höst och är en tjej på alltså 16 år. Jag är i behov utav en ny väska att ha till skolstarten och även en hår klippning.
Jag kräver helt ärligt aldrig pengar utav min pappa som har ensam vårdnad om mig och mina 2 bröder. Mamma är helt ute ur bilden.
Jag behöver verkligen dessa saker men min pappa säger nej för han anser att han inte har råd och att ved i vinter är mycket viktigare än mina behov.
dock har han råd med teknik prylar och andra saker han inte använder. Allt handlar alltså om prioritering vilket han ej förstår.
Jag fick idag höra utav honom när jag bad om pengar till en väska och klippning att han inte kan ge mig det då jag redan kostar så mycket pengar här hemma.
Då frågade jag vad jag kostade egentligen, då svarade han att jag äter mat här hemma och inte betalar för de.
Hur ska jag vända mig egentligen? Jag behöver verkligen detta, både för hygien och för att kunna ha mina saker i en väska när skolan börjar som dator och skolböcker.
Min pappa säger nej. Han säger att jag inte får något och istället borde jag hitta ett jobb.
Men jag har de såklart inte lätt att hitta ett jobb då jag bara är 16 och aldrig haft ett riktigt jobb nån gång som jag fixat helt själv. Men jag har försökt väldigt många gånger.
Vad är min pappa egentligen ansvarig för? Är han skyldig att ge mig de jag behöver?
Kan även lägga till att jag aldrig får pengar utav honom, alltså ingen månadspeng eller mitt barnbidrag. Och att jag verkligen inte har någon relation alls med honom. Vi pratar inte med varandra eller äter ihop. De är han heller inte intresserad utav.
Vad ska jag göra nu? Vad tycker ni är rätt?
Har jag rätt att kräva en slant utav honom för att få de jag verkligen, verkligen behöver?
Tack i förhand,,,
Anonym

BUP svarar:
Hej,
Tack för ditt brev, som gjorde mig ordentligt bekymrad. Jag förstår att ditt vardagsliv blir besvärligt och att du har mycket att kämpa med. Du skriver om sådant som barn behöver och, precis som du skriver, föräldrar är ansvariga och skyldiga att ge sina barn vad de behöver. Du ska ju börja gymnasiet, det är då orimligt att du ska arbeta samtidigt.
Jag uppfattar det som att du pratat med din pappa om detta och att han konsekvent avvisar vad du säger. Jag undrar också hur dina bröder har det.
Din fråga är egentligen inte psykiatrisk, även om jag förstår att din situation ger anledning till mycken oro. Din pappa hänvisar till ekonomiska problem och du nämner prioriteringar. Ja, sådant behöver man lösa och det kan socialtjänsten hjälpa till med.
Jag tycker du ska prata med skolkuratorn i första hand. Hen kan hjälpa dig få kontakt med socialtjänsten, men naturligtvis kan du också söka direkt dit. Du tar upp era relationsproblem, och de är också viktiga att reda ut. Även här kan socialtjänsten hjälpa till. Jag bifogar en tidigare publicerad fråga med svar där det står lite mer om vad soc-kontakt kan innebära.
Jag hoppas ni får hjälp att lösa din och dina bröders situation. Dra dig inte för att kontakta kuratorn och varmt lycka till!
Länktips
På webbplatsen Koll på soc finns information om stöd och hjälp som socialtjänsten kan ge. Där kan man också ställa frågor och chatta.
Koll på soc