Har så mycket känslor
Hej! Jag är en tjej på 19 år som har haft problem med mina känslor/humör i stort sett sen jag va liten. På senaste tiden har jag dock kännt att det blir allt svårare att kontrollera känslorna. Min syster och bror är diagnostiserade med Chrons sjukdom vilket gör att mina föräldrar inte bryr sig om mig längre. Ibland kan jag vara borta i flera dagar hos min pojkvän utan att dem ringer o ens hör av sig. Allt gör mig så himla sur och jag har börjat skrika på min pojkvän för småsaker och vi bråkar nästan hela tiden. Många gånger har det hänt att jag försökt slå honom om alkohol är inblandat. Nu har han även upptäckt mina ärr från att jag skurit mig och han hotar med att göra slut om jag inte slutar med mitt beteende och börjar kontrollera mig själv. Men jag har så mycket känslor och inte en aning om vart jag ska vända mig eller vad som är orsaken till allt.... vad ska jag göra?
förvirrad

BUP svarar:
Hej!
Egentligen har du en del av svaret på din fråga:"vad är orsaken till allt?" Du beskriver väldigt väl hur övergiven och arg du känner dig på dina föräldrar som är upptagna av dina syskons sjukdom.
Att växa upp med syskon med sjukdom, fysiska eller psykiska, väcker ofta starka känslor. Och du har starka känslor! Just nu verkar du rikta dem mot din pojkvän och du har svårt ta kontroll över ditt humör.
Du har tidigare försökt med det genom att självskada dig. Det kan vara ett sätt att hantera starka känslor. Jag tycker det visar vilket starkt tryck du har inom dig.
Att dina föräldrar "inte bryr sig om dig längre" är en stark känsla du får när de inte hör av sig. Kanske tror de att du klarar dig - du är 19 år. Vet de om hur mycket du saknar deras stöd? Eller känner du att du inte vill be om det då de redan är oroliga för dina syskon? Att du måste vara stark och klara dig själv?
Jag tycker du ska prata med dem om att du känner dig övergiven.
Jag tror också att du skulle kunna ha god hjälp av att vända dig till en ungdomsmottagning för att få stöd i hur du ska kunna få mer kontroll över dina känslor eller kanske ofta  hur kan visa dem på ett annat sätt.
Bakom din vrede finns säkert också en hel del sorg över att du känner dig ensam i din kamp med dina känslor och i att bli vuxen och självständig.
Just nu verkar det som  din pojkvän får ta emot en del av din besvikelse mot dina föräldrar. Kanske kan han vara en person som du kan prata med om dina känslor av övergivenhet? Känslor som du kanske ibland också kan känna i er relation?