Har jag panikångest?
Hej jag är en tjej på 13 år som har varit deprimerad en tid men bara det. Men för några dagar sedan när jag var ute och gick så fick jag panik. Jag har bytt skola pga några saker och jag klarar inte av att möta gamla klasskamrater så det är vanligt att jag är lite rädd men för några dagar sedan när jag var ute fick jag panik och hade svårt att andas, min hjärna gjorde så att jag blev rädd och trodde att varje person jag mötte var en gammal klasskamrat. Jag kände så idag när jag var ute och gick. Jag kände mig rädd för varje person och bil, jag trodde att det var en gammal klasskamrat och då kände jag också att jag fick panik och hade svårt att andas. Har aldrig känt så förut. Jag undrar om jag har panikångest? Jag har för mig att man börjar gråta då. Men vet inte om det är så.
Kan man få panikångest utan att gråta?
Låter det som jag har panikångest?
Jag är rädd, får panik, har svårt att andas. Juste glömde en sak jag blev snurrig också.
A

BUP svarar:
Hej A!
Så bra att du skrivit till oss om hur du känner dig. Du har bytt skola pga ”några saker” som du inte skriver mer om. Men jag tror att just dom sakerna är väldigt viktiga för hur du mår och reagerar.
Du skriver om din rädsla att möta gamla klasskamrater och därför tänker jag att du kanske blivit mobbad eller utsatt på något annat sätt av dom. I så fall är det självklart att du blivit sårad, kränkt, ledsen och arg. Och väldigt orolig att möta dom igen.
Om det är på det viset så är det lätt att förstå dina panikreaktioner. Naturligtvis blommar dina svåra och såriga minnen upp i situationer som kan innebära nya möten med plågoandarna. Eftersom du varit deprimerad en tid så kanske det också hör till vad som har hänt?
När man blivit utsatt för svåra händelser så sätter det spår både i det ”yttre” och ”inre”. Till exempel kan livet i skolan eller jobbet (om man är vuxen) bli outhärdligt. Då blir det nödvändigt att göra något åt den ”yttre” situationen, som att byta skola/arbetsplats.
I sitt inre får man ofta psykiska reaktioner som nedstämdhet och oro i olika former. Och det är lika viktigt att ta fatt i de psykiska reaktionerna. Det gör man bäst genom att prata om dom med någon man kan lita på. Du har ju bytt skola, så dina föräldrar måste känna till hur du haft det. Därför behöver du prata med dom i första hand. Be om hjälp att hantera dina reaktioner och hjälp med vart du ska vända dig.
Kanske behöver du en professionell person som finns hos oss på BUP, det kan dina föräldrar eller skolkuratorn hjälpa dig med. Det kan också ge lättnad att gå in på BRIS - där man kan chatta eller mejla med andra unga eller prata med en vuxen.
Jourhavande kompis är också en hemsida som är bra att besöka.
Tjejzonen är en annan bra sajt. Beroende på var man bor så kan man få en ”jourhavande storasyster” som stöd att våga sig ut och prova nya situationer.
På dina direkta frågor kan jag svara: ja, man kan ha panikångest utan att gråta. Känslorna som du beskriver ingår ofta i en panikreaktion, men de verkar samtidigt också vara helt normala reaktioner efter svåra händelser.
Lycka till att komma igenom dina svåra erfarenheter och att lägga dom bakom dig! Det gör det lättare att ”börja om” på din nya skola.