Problem med höften och mobbad
Hej! Jag har börjat känna mer och mer att livet känns meningslöst. Alltså att jag inte vill leva mer. En del är t ex att jag fått ord i skolan om att jag går som olika djur (jag är hjulbent).. Sedan har jag även fått till mig att det inte borde finnas sånna som jag.
En annan del är nog att jag har problem med höfterna. Jag spelar fotboll, och har börjat få mer och mer ont den senaste tiden. Jag har spelat fotboll i 6 år. Jag har däremot inte pratat med någon om hur jag känner, för om jag pratar med mina tränare eller föräldrar om att jag har ont så kommer de säkert ta mig till sjukhuset, och ja är extremt rädd för sjukhuset, och det får mig att känna mig feg...
Och just nu känner jag bara att jag inte gör något bra.
anonym

BUP svarar:
Hej!
Som jag ser har du två olika grundproblem, mobbningen i skolan och din rädsla för att reda ut vilken typ av hjälp du skulle behöva för din värkande höft  Det tredje problemet är egentligen en följd av de första två. Du är ledsen, känner dig hjälplös, vet inte vad och hur du ska kunna göra för att lösa de första två problemen och därför känns livet meninglöst för dig just nu. Låt mig säga direkt, även om jag mycket väl förstår din känsla, så är det en felaktig slutsats du drar, det finns hjälp att få och lite olika  vägar till den. Men det sker inte i en handvändning, det kräver både din vilja och aktivt sökande av dig.
Jag bifogar här några svar vi tidigare skrivit till barn och ungdomar som är utsatta för mobbning i skolan eller på nätet eller både och. Om du läser det ser du att du tyvärr långt ifrån är ensam om denna hemska upplevelsen även om det inte är någon större tröst för dig. Det som också framgår av våra tidigare svar är att mobbning i skolan måste lösas i skolan, och det får ingen skola lämna utan åtgärd. Skolkurator, skolsköterska, din lärare eller en annan vuxen i skolan som du har förtroende för måste du tala med och berätta vad du är utsatt för. Du är klart att det inte kan göras när det är lov, men det är viktigt att du direkt i början av terminen vänder dig till någon av dem jag ovan har nämnt för att förhindra att det fortsätter så här.
Jag undrar i ditt fall lika så som vi ställer denna fråga i din situation: vet dina föräldrar vad som pågår i skolan, att du är mobbad? Det är alltid viktigt att föräldrarna känner till barnens problem oavsett var problemet uppstår. Det bästa är om du kan få stöd av dina föräldrar i denna fråga. Även om du av någon anledning inte tror att dina föräldrar kan hjälpa dig är det bra att göra ett försök, du kan bli positivt överraskad. Men oavsett om dina föräldrar ställer upp eller ej får det inte bara fortsätta i samma spår. Utsatthet för mobbning har en svår negativ inverkan på din självbild och hur du mår och vad du gör även i andra sammanhang. Därför måste det vara slut på den.
Ditt andra problem med höftbesvär har en helt annan karaktär. Jag kan inte ens gissa vad det handlar om. Men om man har ont någonstans i kroppen måste det undersökas av en läkare. Det kan handla om något som man lätt kan bota med rätt gymnastik (till exempel få råd av en sjukgymnast som man får remiss till av läkaren) eller speciella instruktioner till fotbollsträning. Ibland kan det vara aktuellt med någon medicin, om det till exempel visar sig att det är en inflammation. Men din rädsla för "sjukhus" är lite oklar för mig. Man behöver inte gå till sjukhus för att bli undersökt utan man går till en vårdcentral (även om vårdcentralen råkar vara i samma byggnad som det lokala sjukhuset också finns).  Men är du möjligen rädd för doktorer? Har du någon annan konkret rädsla som till exempel att få en spruta?
Det är många olika typer av rädslor som barn och även vuxna  kan känna i kontakten med sjukvården. Ofta räcker det att man bara säger till sina föräldrar vad man är rädd för och får klargörande och lugnande information och förklaring.  Det kan vara så att du har en massa fantasier om vad som ska hända och det visar sig att inget att de kommer att hända.
För att få hjälp och inte låta ett eventuellt kroppsligt problem förvärras måste du tala med dina föräldrar om det. Även din tränare kan antagligen hjälpa dig med att komma till rätta med detta. Det är jättebra att du spelar fotboll men som sagt, även din tränare behöver veta om hen ska tänka på något speciellt i samband med träningen så att du kan fortsätta med fotbollen med god lust och det förblir utvecklande för dig.
Nej, livet är inte meningslöst, det finns mycket meningsfullt som du kan hitta. Med du måste aktivt ta stegen för att ta itu med din rädsla som i nuläget håller dig tillbaka från att hitta rätt.  Och tål inte mobbningen, det ska ingen göra! Följ mina råd och förslag angående båda problemen.