Har varit blyg sedan jag var liten
Hej.
Jag har varit blyg ända sedan jag varit liten, men har alltid trott att jag bara varit blyg.
Under dem senaste månaderna har jag märkt att det bara blir sämre och sämre.
Jag kan inte köpa mat, åka buss/tåg, och mycket mer själv. Jag är rädd, men jag vet inte varför, jag bara är rädd och känner mig pinsam. Vågar knappt gå utanför vårt hus för jag är rädd att träffa någon och mina betyg har sjunkit kraftigt på grund av de muntliga uppgifterna.
När jag till exempel blir tillfrågad i klassrummet så blir jag helt röd i ansiktet och varm, mitt hjärta bultar snabbt och mina tankar bara rusar. Jag lyssnar inte på frågan för jag kan inte koncentrera mig. Ibland kan jag också skaka.
Därför bestämde jag mig för att kolla upp det, och jag hittade något som kallades social fobi, som jag har kollat upp om väldigt mycket.
Jag har försökt prata med min mamma om det, men hon bara nekar det och säger att jag är blyg, och det kommer försvinna snart. Har nämnt det flera gånger men hon vägrar att acceptera att det finns en sak som kallas social fobi.
Undrar om jag skulle kunna ha det?
Eller är jag bara blyg?
Och dessutom läste jag har ungefär 1 av 10 personer har problem med att vara blyg eller social fobi, men jag känner mig ensam om det. Har aldrig möt en person som är blyg som mig
>.<
Vicky

BUP svarar:
Hej Vicky!
Tack för ditt mail! Det finns absolut inget pinsamt med att känna sig orolig och rädd, däremot är det kämpigt och besvärligt! Du skriver så levande och insiktsfullt om hur det är att leva med osäkerhet och rädsla i sociala sammanhang och jag är säker på att många känner igen sig själva i din beskrivning av hur kämpigt du har det!
Jag kan förstå att du känner dig ensam om det, men så är det inte och det har du själv läst dig till någonstans.  Bakgrunden till att du inte mött någon som är lika blyg som du är nog att de som är mycket blyga inte märks så mycket. De finns men du har inte lagt märke till dem. På samma sätt tror jag att många inte lagt märke till att du är så blyg som du beskriver.
Så bra att du pratat med din mamma och berättat om hur besvärligt du har det! Hon är övertygad om att din blyghet snart ska försvinna och det är möjligt men inte säkert. Jag kan inte säga om du har social fobi eller inte, eftersom jag inte träffat dig, men jag förstår att du lider av din blyghet och den ställer till problem för dig på olika sätt i vardagslivet och då tycker jag att det finns skäl att söka hjälp.  Jag tycker att du ska be din mamma söka hjälp för dig på närmaste BUP-mottagning, men då behöver hon förstås själv tro på att du behöver den hjälpen.
Jag vet inte hur tydlig du var då du pratade med din mamma.  Berättade du då lika konkret om dina svårigheter såsom i brevet hit? Jag tycker du ska försöka prata med henne igen och vara väldigt tydlig med hur kämpigt det är för dig. Kanske kan du visa henne brevet du skrivit hit till BUP.se?
Du kan också själv söka hjälp hos skolkuratorn då skolan början igen i slutet av månaden och du också söka hjälp på närmaste Ungdomsmottagning. På nätet kan du få stöd på Tjejzonen!
Ta väl hand om dig!