Hur ska jag bli av med tvångstankarna?
Hejsan. Jag lider av emetofobi, och jag har börjat få tvångstankar. Jag har en nära vän som mått dåligt och så. Jag har börjat få tvångstankar pga dessa två faktorer. För det första tror jag att jag kommer spy om jag inte gör en speciell sak och sen tror jag att denhär vännen kommer göra något dumt om jag inte spolar om en video 3ggr tex. Detta låter säkert skumt men vi säger att det handlar om att äta någonting. Tex godis. 1 och 2 godisar är inte "okej". Jag måste äta till upp en viss siffra. Först 3, sen 5, sen 8 och sen 10. Jag får inte äta 4 eller 6 eller 9 bitar tex. För då tror jag att de två sakerna jag räknade upp kommer hända. Jag har inte modet och söka hjälp för min emetofobi även om mina föräldrar tycker det. Jag känner mig inte redo för kbt men har hört talas om EMDR, vad är det. Så mina frågor är alltså:
• Vilka olika behandlingsformer finns det för emetofobi? Jag vågar inte gå kbt. Och vad är emdr?
• Hur ska jag göra för att få bort tvångstankarna? Detta har pågått i säkert 8-9 månader.. Även om jag formulerade mig som att jag nyss börjat få det. Det är jobbigt och jag känner mig tvingad till att göra saker 3,5,8 och 10 ggr.
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt mail! Du berättar så levande om hur du kämpar med plågsamma tvångstankar och att du uppfattat att tvångstankarna hänger ihop med två skilda saker, dels din kräkfobi och dels med en vän som riskerar att göra något dumt. Du känner dig flera gånger om dagen tvingad till att göra olika saker och för mig låter det som om ditt liv blivit både väldigt krångligt och jobbigt. Dessutom går du med en ständig rädsla för vad dom kan hända om du inte gör som tvångstankarna säger till dig att göra.
Så här kämpigt ska du inte behöva ha det så jag tycker dina föräldrar är kloka då de vill att du ska söka hjälp. Du skriver att du inte vågar gå i kbt-behandling som är den vanligaste behandlingen av fobier och tvångstankar. Jag vet inte vad som ligger bakom just din rädsla för kbt-behandling, men jag vet att du delar den med flera andra.  Ibland kan den handla om, att man vet, att man måste utsätta sig för det man är rädd för under själva behandlingen.
Det stämmer att behandlingen innebär att du direkt måste kämpa med sina rädslor, men den avgörande skillnaden är att du då inte alls är ensam som i vardagen, utan du har din behandlare med dig. Dessutom bygger behandlingen på att du och din behandlare har lärt känna varandra och du har en trygg relation innan du börjar den direkta fobi-träningen . Under hela behandlingen av kräkfobin och tvångstankarna har du möjlighet att stanna upp, om det känns för jobbigt. Behandlingen bygger alltså på samarbete där du hela tiden har möjlighet att påverka hur fort behandlingen ska gå framåt. Du behöver inte vara orolig för att behandlingen ska bli så plågsam att du inte orkar. Du kan bestämma dig för att ta en bit i taget och hela tiden veta att du kan sluta om det känns för svårt.
Du undrar sedan om EMDR och det är en speciell behandlingsmetod som man främst använder vid traumabehandling.
Dina föräldrar har förstått att du kan få hjälp mot dina problem och jag tycker du ska be någon av dem kontakta närmaste BUP-mottagning och söka hjälp för dig där. Du behöver ju inte må så dåligt när det finns bra hjälp att få. Dina föräldrar kan också få råd på BUP om hur de ska kunna stödja dig att orka med behandlingen.
Lycka till!