Jag har problem med min självbild
Hej!
Det är så att jag har problem med min självbild, jag tror det heter så, uppfattningen jag har av mig själv. Jag påverkas lätt av andra och märker hur jag snappar upp andra personers beteenden och åsikter när jag spenderar tid med dem. Flera har sagt att de gör detsamma när det kommer till beteenden, då är det oftast smågrejer som inte är jättedrastiska förändringar, vilket gäller i mitt fall också. Däremot vet jag inte om så många känner detsamma när det kommer till åsikt-delen. Jag är jätteosäker på vem jag är och vad jag egentligen tycker. Det känns som jag inte är min egna person utan att jag bara tagit formen av alla runt omkring mig.
Dessutom känns det ibland/ofta som min kropp inte är min. Det kan delvis bero på min könsdysfori fast det känns som det inte alltid är allt som ligger bakom det. När jag kollar i spegeln känns det som det är någon annan och när jag ser bilder av migsjälv tänker jag "vem är det där ens?" som folk kan göra när de kollar på gamla bilder om de förändrats mycket, bara att detta kan hända när jag kollar på bilder som togs några minuter tidigare.
Ibland när jag är i en grupp med människor känns det som jag halvt inte är där. Jag förstår att det inte är en dröm, jag förstår att det händer på riktigt, fast det känns ändå som jag inte är där på något sätt. Jag kom nyligen på att det är som om jag är kameramannen i filmen av mitt liv; jag är där, allt händer, fast jag kan ändå inte vara delaktig i samtal eller påverka vad som händer utan det känns som allt redan är bestämt. Som om vad jag än gjorde skulle ingenting förändras. Ja, det känns väldigt skumt och är svårt att förklara.
När jag tänker på detta (plus andra saker jag upplever) undrar jag om jag har någon sorts psykologisk sjukdom. Så jag söker upp symptom och vissa matchar det jag upplever. Fast när jag vet om hur lätt jag påverkas av min omgivning och jag vet att jag känner till symptomen av de mentala sjukdommarna blir jag osäker på om det jag upplever ens är sant. För jag tänker att min hjärna kanske gör saker omedvetet som "ger mer bevis" för att jag har en sjukdom när jag egentligen inte har den. Detta kanske inte är en superbra beskrivning men jag hoppas ni förstår. Jag blir osäker på om det jag upplever är på riktigt eller om jag omedvetet "lurar mig själv" till att tro att jag har någon sjukdom så jag kan skylla på sjukdommen.
Jag har inte fått någon sorts diagnos och är rädd för att prata med någon om detta eftersom de kanske kommer neka att jag har någon sjukdom och då vet jag inte vad jag skulle göra för jag typ behöver något att skylla allt detta på/något som förklarar varför jag känner det jag känner (om jag nu känner det).
Okej.
Jag hoppas ni på något sätt kan svara på detta.
Tack för att ni tog er tid!
Ha en bra dag.
birb

BUP svarar:
Hej!
Tack för dina frågor.
Jag förstår att du är djupt osäker på dig själv ibland på ett plågsamt sätt och jag tycker du ska göra något åt det. Det kan du göra i en samtalsterapi. Möjligen kan det vara en liten tröst att osäkerhet om egen identitet är vanligt-normalt i din ålder och det brukar bli bättre med åren. Men som du skriver är du nog mer osäker än de flesta. Du nämner också att din könsidentitet inte stämmer överens med ditt registrerade kön.  Det kan påverka dig på alla möjliga sätt - inte minst din självbild. Blir det inte svårt att fundera på självbild och osäkerhet utan att ta med detta även om många andra saker också påverkar?
Du skriver att du inte fått någon diagnos och är rädd att prata om dina problem om de inte beskrivs i en diagnos eller som sjukdom. Du skriver att du behöver något att "skylla"på för att du känner vad du känner, något som förklarar varför du känner som du gör. Jag kan förstå att du känner så men jag tycker inte du ska vara orolig. I en samtalskontakt tar man upp sina problem, känslor och tankar som man själv vill och önskar. Det finns saker som man bara inte kan prata om på en gång av alla möjliga skäl. Det måste växa fram ett förtroende för att man ska våga prata om vissa saker och det kan ta tid.
Jag undrar om du pratar med någon om din könsdysfori? Ett bra ställe att prata både om identitet, självförtroende men också könstillhörighet är på en ungdomsmottagning. Där kan du också få remiss till specialistmottagningarna som utreder och behandlar könsdysfori om du skulle vilja.
Fotnot: Könsdysfori är ett psykiskt lidande eller en försämrad förmåga att fungera i vardagen som orsakas av att könsidentiteten inte stämmer överens med det registrerade könet.