Hur gör jag får att hantera ångesten?
Har ingen aning hur jag ska formulera detta och få svar på mina frågor man ska försöka ta det styckes mässigt
1. Varför är jag så exremt aggresiv och blir hela tiden arg utan någon som helst anledning. Jag säger dumma saker som jag egentligen inte menar och slår i saker. Jag avskyr det men kan inte kontrollera det. Och ser hur människor i min omgivning blir sårade ocj får grova skuldkänslor över det. Snälla, varför är det såhär och hur stoppar jag det?
2. Hur kan man "fixa" sömnproblem? Har utskrivet attarax som tydligen ska göra en tröttare, men det hjälper inte. Det är inte enns trörrheten jag har problem med, jag kan vara jätte trött men kan endå inte somna. Kan ligga blunda i flera timmar utan att sova. Jag har provat lägga undan mobilen nån timme före jag ska sova, har provat lyssna på sömnmeditationer och asmr videos samt druckit te som ska hjälpa en sova men inget funkar. Sover max 5 timmar per natt. Och ibland kommer det perioder så kag konstant sover men det, vad jag tror, beror på att jag är sp utmattad att min kropp helt enkelt bygger jpp ett förråd. Hur ska jag gö för att kunna somna?
3. Skolan. Skolan går rakt åt helvete, får jätte mycket ångest av den fasst det inte är något jobbigt på så sätt att någon är dum eller nått men bara hela allt där får mig att må dåligt. Under skoltiden är kag dessutom extra bitter. Mitt imunförsvar är sämst så jag är oofta sjuk (fejkar aldrig att vara sjuk) så hamnar efter mycket. Mina lärare fösöker hjälpa men det går ändå inte jag hinner inte ikapp. Och jag klatar inte av att göra läxor. Bara av att tänka på detta vattnas det i ögonen. Läxor ger mig GROV ångest och kan inte göra det helt enkelt oavsett hur mycket jag försöker. Mina betyg är låga även i dem ämnen jag är bra på för jag ligger efter och gör inte läxor. Vågar dessutom inte räcka upp handen osv för jag är rädd att ha fel för vet att hela klassen antingen kommer skratta, bli irriterade eller börja viska. Dock gör dem så mot alla men endå. Hur kan jag få tillbaka motivationen att gå till skolan, anstränga mig ich faktiskt må bra där? För före jag började högstadiet ÄLSKADE jag skolan.
4. Hur gör jag får att hantera ångesten jag ständigt känner? Varför får jag panik över små saker? Och varför vågar jag i princip inte göra något alls för jag är rädd för vad som kan hända. Föreställer mig en massa saker som kan hända på typ 0.2 sekunder. Vill verkligen bli av det med..
Annelie

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev.
Aggressivitet av det slag du beskriver kan ibland vara en del av en ångestproblematik. Ångest kan ta sig uttryck i många olika känslor - ilska och irritation är vanligt. Sömnsvårigheter är också vanligt vid ångestbesvär och ett ständigt sömnunderskott påverkar dig säkert negativt på flera sätt. Det blir lätt dåliga cirklar. För lite sömn och oro påverkar i sin tur din koncentration och förmåga att förstå och hänga med vilket i sin tur ger ångest osv
Fast det är sommarlov nu kanske du ändå oroar dig för skolan som snart börjar igen? Varför går det dåligt nu med all den ångest det innebär men det gick uppenbarligen bra tidigare? Du skriver att du "älskade" skolan. Vad har hänt? En anledning kan vara att du är sjukare oftare och kommer efter mer?
Ett problem är att du inte kan göra läxor. Hur kommer det sig? Du skriver att du får grov ångest. En anledning skulle kunna vara att du har svårt att göra läxorna själv för att du kommit för mycket efter och att du får ångest bara vid tanken att du inte kommer att klara av att göra läxan? Men det kan vara på många andra sätt också.
Du skriver att dina lärare försöker hjälp dig men du hinner ändå inte ikapp. Men att du inte hinner ikapp är inte bara ditt problem. Det är också ett skolans problem. Jag tycker du ska få den hjälp du behöver för att komma ifatt och det kanske innefattar läxhjälp? Jag tycker att du och dina föräldrar ska ta ett allvarligt samtal med dina lärare om vad du behöver för att kunna hänga med även om du är sjuk ibland.
Du undrar hur du ska göra för att hantera ångesten du ständigt känner. Jag tycker att du ska söka hjälp så att du också kan få hjälp för dina sömnproblem och din aggressivitet du beskriver. Det kan du göra på en vårdcentral eller BUP. Eftersom du är 15 år behöver du dina föräldrars deltagande, men du kan alltid ta en första kontakt själv om du vill.
Bra att du skrev hit. Du ska inte gå med så mycket ångest. Det går att göra något åt det. Lycka till!