Mår sjukt dåligt och har sämsta självförtroendet
Hej!
Jag mår så sjukt dåligt och har sämsta självförtroendet. Tiden bara flyter förbi jag sitter instängd i mörkret i mitt rum. Dag ut och dag in. Jag vet inte vad det är för fel på mig men jag äter bara middag, det är enda gången jag äter på en dag.
Men när jag ätit med familjen går jag upp till övervåningen stoppar fingrarna i halsen så jag spyr upp allt igen.. Jag antar att det inte är bra och det har typ blivit ett beroende för mig. Sen när jag blir extremt  arg eller ledsen så typ slår jag mitt huvud i saker eller saker mot huvudet och här om dagen svimma jag typ.
Övrigt: Dålig sömn sover ojämna tider kanske varannan dag eller tills jag får en extrem huvudvärk. Äter bra förutom mina nya dåliga vanor att spy upp lite av det. Är inte ute eller umgås med folk. Har inga vänner.. Har sån jävla ångest över att skolan börjar snart, har prestationsångest antar jag och är faktiskt mot alla odds väldigt bra i skolan!
Och jag är sjukt bra på att dölja hur jag mår för mina föräldrar.                                         Att söka hjälp är inte ett alternativ,
Finns det något jag kan göra för att må bra igen?
Trevlig kväll!
/Liten anonym skit.
Lydia

BUP svarar:
Hej Lydia!
Tack för din fråga, som jag ska göra mitt bästa att försöka svara på! Så bra att du skriver hit till BUP.se, trots att söka hjälp inte är ett alternativ för dig. Jag förstår av ditt brev att det är viktigt för dig att dina föräldrar inte vet om hur dåligt du mår. Hur kommer det sig? Det ingår faktiskt i deras ansvar som föräldrar att ta hand om dig och hjälpa dig med utvecklingen från barn till att bli vuxen.
Du låter så väldigt ensam och nedstämd i ditt brev och du undrar om det finns något du kan göra för att må bra igen. Jag får intryck av att du räknar med att du måste klara allt själv. Är det så?
Då jag vet så lite om dig kan jag mest komma med några reflexioner utifrån ditt brev hit. Du berättar att du mest sitter instängd i ditt rum utan att träffa någon och tiden rinner iväg. Har inte dina föräldrar reagerat på det? Försöker de komma med förslag på aktiviteter? Om det är så tror jag att det skulle vara bra för dig att följa med på aktiviteter även om de inte roar dig. Kanske att du också själv kan lägga in någon aktivitet varje dag till exempel en promenad, en cykeltur eller liknande. Anledningen är att man faktiskt brukar må lite bättre om man är lite mer fysiskt aktiv.
Jag undrar också om det varit annorlunda tidigare för dig med vänner och aktiviteter? Om det var det så kan du tänka på hur du levde då och vilka du träffade då. Kanske är det något du kan återknyta till?
Tonåren är ofta en påfrestande tid för många ungdomar eftersom både kropp och själ förändras mycket. Man ska utvecklas från det mer ansvarsfria barnet till en vuxen person med vuxenansvar. Det är vanligt med mycket själviakttagande och låg självkänsla under den här tiden. Jag vet inte alls om du känner igen dig i den bilden, men det låter som du har lätt att lägga skuld på dig själv. Jag tänker då på att du slår dig själv i huvudet när du är arg eller ledsen och att du inte vill berätta för dina föräldrar när du mår så dåligt.
Jag håller med dig om att det inte är bra att spy upp maten, dels för att du behöver näringen och dels för att det är dåligt för kroppen på flera sätt. Här skulle du behöva både hjälp utifrån och att dina föräldrar hjälpte dig att bryta den vanan.
Det låter som att du inte ens kan glädja dig åt att du är väldigt duktig i skolan eftersom du har så kraftig prestationsångest. Jag skulle innerligt önska att du i stället kunde få känna riktig äkta stolthet utan denna tyngd av ångest.Jag tror att du skulle må bra av att gå i en samtalsbehandling med en trygg professionell person så att du fritt kan få bolla tankar och idéer och få bekräftelse i allt du är bra på.
Du kan då söka dig till närmaste BUP-mottagning om du först kan förmå dig att prata med dina föräldrar eller också kan du på egen hand söka samtalshjälp på Ungdomsmottagningen. Du kan också söka stöd på nätet genom att chatta med Tjejzonen. När skolan börjar så kan du också själv söka upp skolkuratorn på din skola.
Jag skulle också vilja rekommendera dig att titta in på snorkel.se, en väldigt fin sajt som ger massor med bra så kallade "självhjälpstips". Kanske kan du hitta något som passar dig där? Värt ett besök iallafall, tycker jag.
Det finns hjälp att få och du har tagit ett första steg genom att skriva hit, så pröva nu att ta ett nästa steg!
Ta hand om dig!