Bråkar mycket med min pappa
Asså jag bråkar mycket med min pappa och jag är tröt på det. Men nästa varje gång vi bråkar slår och sparkar han mig, sist så tog han tog han tag  så hårt i min arm att jag bröt den. Jag är rädd för att det kanske kan hända igen, vet inte vad jag ska göra hjälp!!!
Målvakten

BUP svarar:
Hej Målvakt.
Det är klart att man inte får slåss och sparkas när man är arg på någon. När konflikter och bråk går över till våld är det något som är fel. Jag undrar vad det är ni bråkar om som gör att det går så fel? Men oavsett vad bråken handlar om är det förstås aldrig rätt slå, sparkas eller ta hårt i den andre. När våld kommer med i konflikter, så är det den som är starkast som vinner oavsett om den har rätt eller inte. Som jag ser det är en av föräldrars viktigaste uppgifter att skydda sina barn från våld eller att råka illa ut, inte att själva utsätta dem för våld. Man lär sig inget på att lösa konflikter med våld, utom rädsla. Om man undviker våld kan man istället lära sig mycket om hur man kan vara tillsammans även om man tycker olika om saker.
Jag tror inte att du och pappa kan lösa det här själva. Är det någon som lagt märke till hur du och pappa har det och sett att det är fel? Vet mamma? Vet någon annan i familjen eller släkten? Finns det någon vuxen du känner att du kan lita på och berätta? Kanske att du har någon kompis förälder som kan hjälpa dig?
Jag är övertygad om att ni båda, men framför allt du, skulle få det bättre om pappa slutade att göra dig illa. Därför skall du ta hjälp av någon som förstår vad det här handlar om och som kan hjälpa dig att få ett stopp på våldet. Om du inte kan komma på någon i din närhet som kan hjälpa dig finns förstås möjligheten att kontakta Socialtjänsten i din kommun. Det kanske kan kännas svårt så därför tror jag att du i första hand skall ta hjälp av någon vuxen du känner.
Lycka till