Lider av en fruktansvärd ångest och jag pressar mig hela tiden
Jag behöver hjälp! Jag lider av en fruktansvärd ångest och jag pressar mig hela tiden till saker jag inte vill göra och när dom sedan måste göras så vägrar jag! Kan inte gå till jobbet för jag mår så dåligt, jag sitter på bussen påväg men hoppar av halvvägs och åker hem! Inte för att jag inte vill göra nytta och tjäna pengar för jag vill verkligen och jag trivs verkligen när jag är där, men får en sån stark panik känsla och jag vill verkligen inte säger min hjärna till mig åter och åter !
jag skulle behöva hjälp jag vet bara inte hur..
Il

BUP svarar:
Hej och tack för mejlet.
Ditt mejl är ju rätt kort och det gör det lite svårare att besvara. Kanske att jag får spekulera lite och du kan förstås alltid strunta i det du inte gillar i svaret.
En del av det du beskriver känner jag väl igen, både som något väldigt mänskligt och vanligt hos de patienter som jag möter vilka lider av problem med ångest. Jag tänker på att du hoppar av bussen och åker hem igen när det blir för jobbigt. Det brukar kallas för undvikande och är en lätt lösning på ett problem på kort sikt men kan faktiskt göra situationen värre på lång sikt. Alltså, när du hoppar av bussen känner du en lättnad över att inte behöva gå till jobbet samtidigt har du, så att säga, sagt till dig själv vilken tur att jag tog mig ur den här ”farliga” situationen. Våra hjärnor har svårt att skilja mellan riktiga faror och sådant som upplevs som farligt men i själva verket inte är det. I ditt fall är det inte farligt att gå till jobbet (du skriver ju att du trivs där) men av någon anledning upplever du obehag när du är på väg dit. Varje gång du hoppar av bussen cementerar det alltmer din känsla/tanke av att du bör undvika jobbet vilket förstås är dåligt på lång sikt även om du slapp ångesten just nu.
Du säger att du pressar dig till saker du inte vill göra så jag undrar vad det är mer än jobbet som är besvärligt för dig. Alltså, vad är det undviker genom att hoppa av bussen? Jag skulle gärna vilja veta mer om vad det är i arbetet som väcker din ångest. Finns den ångesten med som tema i andra sammanhang? En annan aspekt på ditt undvikande är vad du gör när du kommer hem. Är det något som är trevligare än att jobba? I så fall är det inte konstigt att du väljer det även om du i efterhand mår dåligt av ditt val.
Jag får uppfattningen att du gör saker för andra mer än för dig själv när du skriver om att göra nytta. Kanske din motivation för att klara av att åka till jobbet skulle växa om du hittade en egen drivkraft för att göra det.
Om det här är ett stort problem för dig, antar att jobbet är ett sommarjobb och att du inte är beroende av det för att överleva, kanske du skulle söka hjälp. På en vårdcentral med det som kallas första linjens psykiatri bör du kunna få hjälp med ditt problem.
Lycka till