Humörsvängningar
Hej hej! Jag är 16år och är orolig över att jag tror jag är bipolär. Jag kan få väldiga humörsvängningar, t.ex så kan jag bara lägga mig i sängen och känna ingen mening med livet. Inte direkt självmordstankar, men att jag vill försvinna. Och ibland kan jag vara på topphumör! Då vill jag ut, träna och träffa vänner. Jag är sån person som börjar googla symptom och sånt. Då har jag kommit in på quiz om bipolär sjukdom och alla quizen säger att jag är bipolär. Jag vågar inte berätta för mina föräldrar, det känns som att dom inte kommer ta mig på allvar.
L

BUP svarar:
Hej L.
Man kan ha humörsvängningar utan att det för den delen handlar om bipolär sjukdom. Det är lite knepigt det där när man försöker att förstå sig på sig själv genom quiz på nätet. Det är lätt att man känner igen sig i många tillstånd. Jag tror att man kan förklara det med att vi människor kanske inte är så olika varandra som vi tror. Och vi är så angelägna att försöka förstå oss på oss själva så vi gärna försöker att hitta de lätta svaren. Det ryms kanske lite av alla andra i oss och det är kanske därför vi känner igen oss i beskrivningarna. Om det är så att du lider av bipolaritet tror jag att andra, som till exempel dina föräldrar, skull ha märkt det eftersom tillståndet påverkar hur man lever sitt liv så väldigt kraftfullt. Jag får intrycket av ditt brev att du trots allt har det rätt ok även om det emellanåt är jobbigt.
Tonåren är på många sätt en tid då det händer väldigt mycket, både i kroppen, i själen och i förhållande till andra människor. Och som om inte räckte skall man i större utsträckning forma sitt liv själv. Inte undra på då att det kan gå upp och ned i humöret. Jag tror att de flesta vuxna som har gått igenom tonåren kan känna igen sig detta. Det är en både jobbig tid men kan också, precis som du beskriver, innehålla glädje, vänner etc.
Du nämner att du ibland har svårt att se meningen med livet. Jag tror att det inte är något som yngre människor, jag menar barn, inte ens reflekterar över men som man i tonåren kan vara mycket upptagen av. Det beror nog främst att man kommit längre i mognad och kan tänka mer avancerade tankar. För många följer de tankarna med livet ut men kanske att de inte är så dominerande eller plågsamma senare i livet. Det är nog något väldigt speciellt för människor att tänka om sig själva och om meningen med deras liv. Tror knappast att hundar och katter funderar över meningen med livet även om de kan vara nog så smarta. Det verkar som om de bara lever sina liv utan att fundera så mycket kring varför. Det är väl det som gör att vi människor också har ett alldeles speciellt ansvar som man inte kan kräva av djur. Därför är det också bra att vi tänker kring meningen med livet. Sen är det en annan sak om det finns något svar på denna fråga.
Jag vet inte vilken relation du har till dina föräldrar men kanske att det går att prata med dem om något av detta. Om du inleder med att prata om att du tror dig vara bipolär är kanske risken att det stänger för ett samtal som verkligen är viktigt. Ni kommer mer att prata om bipolaritet än om hur du faktiskt har det. Ibland kan våra beskrivningar av problem (diagnoser) stå i vägen för det som kan kännas viktigt att prata om. Hur är det med dina kompisar? Finns det någon som du tror kan känna igen sig dina upplevelser och som det skulle gå att prata med? Du skulle även kunna söka dig till Ungdomsmottagningen  med dina frågor. Där finns det vuxna som är vana att prata med ungdomar om liknande spörsmål.
Ha en skön sommar.