Ingen bryr sig, orkar inte leva
Ingen i familjen bryr sig om mig, känner mig som en slav hemma. Det ändå jag vill är att folk ska vara glada, och jag gör sätt alla mår dåligt. Jag skär mig, o det ändå jag vill är att gå bort från denna värld. Vill inte o orkar inte leva längre. Jag har tanken på att hänga/dränka mig själv. Men det känns ändå som att det finns nåt som kan rädda mig. Vill inte må såhär, men vill bara bort..
Isolde

BUP svarar:
Hej Isolde,
Tack för ditt brev, som gör mig riktigt ledsen. Familjen är det viktigaste man har, inte bara för trivsel och trygghet utan också för att man som barn är beroende av familjen.
Det är förstås mycket tungt att känna sig som en slav och att ingen bryr sig. Att skära sig är, som du nog vet, ett sätt att slippa problemen just då, men som inte hjälper i längden.
Har du kunnat prata med en förälder, eller sagt ifrån någon gång? Det är viktigt att föräldrar får signaler om att deras barn mår dåligt, för dom är ansvariga för att barnet får hjälp i så fall. Om föräldrarna inte kan lyssna eller hjälpa så behöver andra vuxna gå in i stället. Har du någon vuxen som du kan lita på och prata med? Det kan vara en släkting, granne, vuxet syskon eller någon annan. Nu är det fortfarande sommarlov, annars är skolkuratorn en bra person att prata med.
Du kan gå in på BRIS hemsida, där finns möjlighet att chatta med andra ungdomar och telefonprata med en vuxen. Det kan vara ett stöd för dig att gå vidare och ta kontakt med en vuxen i din närhet så att du får konkret hjälp. Ungdomsmottagningen där du bor är ett ställe som kan ta emot dig utan att någon förälder är med, du kan läsa mer på deras hemsida.
Om dina tankar om att ta ditt liv blir starka så behöver du hjälp direkt. Och om du inte hittat någon vuxen så ring Självmordslinjen som har öppet dygnet runt 90 101, man kan chatta med dem också, om det känns lättare.
Din önskan att alla ska vara glada är så frisk och din känsla att något kan rädda dig är alldeles riktig. Nu gäller det att du får hjälp från vuxna. Leta, jag tror du kommer hitta någon!