Vill inte vara inåtvänd
Jag har alltid varit ganska inåtvänd. Säger inte så mycket. Känner mig ensam och vill inte vara som jag är. Jag vill inte känna mig begränsad, jag vill inte ha det svårt med det sociala, jag vill inte känna mig annorlunda, misslyckad...
Kommer jag alltid att vara såhär, är det sån jag är? Vissa är mer inåtvända än andra och det bara är så, men jag har adrig gillat hur jag är...
Rebecca

BUP svarar:
Hej Rebecca,
Så jobbigt att du inte gillar dig själv. Det är sant som du skriver att vissa är mer inåtvända, och det är ett personlighetsdrag som man är född med. Eller tror du dina sociala svårigheter är förvärvade under uppväxten, har du varit med om svåra upplevelser som mobbing, trauman eller annat?
Men det viktigaste verkar vara det faktum att du inte trivs med att vara tillbakadragen, utan uppfattar det snarare som ett utanförskap och ett misslyckande. Ett misslyckande som en skamlig avvikelse från hur man ”bör” vara?
Eller känns det som att du inte uppträder som ditt riktiga och äkta ”själv”? Som att det finns något att söka efter som är DU? Det finns säkert fler vinklingar på dina svårigheter än de jag kort beskrivit.
Funderingar över vem man är egentligen blir aktuella medan man håller på att bli vuxen. Du är så klar över hur du inte vill vara, men hur vill du vara i stället? En del kan man förändra, annat måste man acceptera. Och förändring brukar man behöva jobba för, kanske våga och träna.
Jag vill föreslå att du tar kontakt med en behandlare för att få perspektiv på svårigheterna. Du beskriver ingen direkt psykiatrisk problematik, snarare psykologisk. Därför tror jag ungdomsmottagningen där du bor skulle kunna vara till hjälp för dig att samtala om känslor och tankar och få stöd att pröva det beteende du önskar i stället.
Lycka till att börja gilla dig själv!