Introvert
Hej!
Förra sommaren (2015) fick jag veta vad det innebär att vara "introvert". Äntligen kunde jag identifiera mig med ett begrepp och inse att det inte är så konstigt eller ovanligt att uppskatta att var själv och att känna att det kan vara ansträngde att umgås med andra människor.
Min fråga handlar mer om ångest. När jag läst på t.ex. UMO så står det att ångest kan visa sig mycket fysiskt att är överväldigande (Hjälplöshet, panik, skakningar, tungt att andas, hjärtklappning, oro, tvivel, rädsla, från deras bildspel om ångest) och att det kan hålla i sig i långa perioder (eller korta) och att vissa bara har det någon gång i sitt liv.
Jag kan känna ett starkt obehag inför saker t.ex. träffa kompisar, gå till skolan (mest efter lov), träna, ringa telefonsamtal, resa. Jag blir rädd, orolig och känner, som jag sa, ett stort obehag. Som nu är jag orolig för att bli ensam. Jag ser framför mig hur jag bor ensam, jobbar eller pluggar, träffar aldrig mina vänner för att jag låter min introverta röst ta över och jag glider ifrån från alla som jag brukade umgås med. Jag gillar att vara i mitt eget sällskap men vill inte bli ensam. Dock kan jag ibland pusha bort mina vänner när jag har sånna här tankar för allt känns meningslöst. Jag går hela tiden runt och oroar för mini-saker som hur jag ska kunna göra så bra och effektiva anteckningar som möjligt när jag börjar gymnasiet till hösten <---(Jag tänker alldeles för mycket på detta) och har en tendens att planera och fantisera om min framtid (jobb, boende, ev barn osv).
Tror du att det är ångest jag beskriver? Jag har kompisar vars kompis har mycket ångest som hon kämpar med/mot så jag har blivit väldigt medveten om att inte slänga ur mig ordet "ångest" då det har normaliserats den senaste tiden (vad jag märkt av), men det hade ändå varit skönt att veta om det är ångest jag känner.
Hälsning,
M

BUP svarar:
Hej M.
” Ångest, ångest är min arvedel, min strupes sår, mitt hjärtas skri i världen.” skrev författaren Pär Lagerkvist för länge sedan. Och just så är det nog att det ingår i att vara människa att också ha möjligheten eller om man så hellre vill, kunna drabbas av ångest. Vi människor är utrustade med stora hjärnor som gör det möjligt att tänka kring oss själva, hitta på och fantisera och det kan förstås vara skrämmande, men också fantastiskt. Jag tror nog att ett bra sätt att handskas med detta är att dela tankarna med andra människor, vilket du ju faktiskt försöker göra genom att skriva till oss.
Du känner igen dig begreppet introvert. Tror du inte att man kan vara introvert men fortfarande vara med andra människor? Att vara introvert behöver ju inte nödvändigtvis vara en dom om ett ensamt liv. Ditt behov av att umgås med dig själv behöver inte innebära att du blir ensam. Jag kan tycka att motsatsen extrovert kanske ibland uppskattas väl mycket. Jag tror nog att båda sorter behövs för det vore väldigt jobbigt att ständigt umgås med endast extroverta människor utan att få möjlighet till självreflektion. Jag tror kanske inte heller att de flesta är antingen extroverta eller introverta utan kanske lite både och. Det beror nog på i vilken situation man befinner sig i om man visar upp sig eller är mer tillbakadragen och återhållsam.
Det som gör mig lite mindre orolig för dig är att du trots allt verkar fungera bra i livet. Din förmåga att tänka kring dig själv och andra tror jag kan bli en tillgång och inte något som står i vägen för dig att få meningsfulla kontakter med andra människor.
Hoppas att du kan njuta av det som är kvar av sommarlovet, Hösten med gymnasiet kan vara en bra möjlighet för dig att träffa andra som kan bli betydelsefulla för dig. Det där med anteckningarna ordnar sig säkert, det är ju ändå inget du kan göra något åt nu. Så varför oroa sig?
Ha det så gott.