Faran med självskadebeteende
Hej, jag undrar vad som eg är farligt med att skära sig? Om man ex skör sig så de blöd lite varannan, så är int de så mkt farligare än att få ett skrapsår varannan dag?
Har själv aldrig skärt mig-men vart nära då jag var less på att hela tiden må piss över mat osv-fast jag gjorde det int då uag vet att folk som gjort det mått sämre efter. Men vad är det som är farligt, egentligen?
Anonym 13 åring
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Du ställer en fråga som är helt befogad och berättigad. Ja, jag kan tänka mig att ungdomar ibland inte förstår varför man gör ett sånt "stort nummer" av någonting som man ju inte dör av? Samtidigt ger du själv devis svar på din egen fråga. Du har sett i din omgivning att de som håller på med att skära sig mår efteråt sämre. Det är precis en del av "faran". Men låt oss gå lite närmare till frågan. Det finns även andra delar till svaret.
Om man först tänker bara på det kroppsliga så kan man säga att även om ytliga skador inte utgör någon större fara för kroppen finns det alltid en risk för infektioner eller att man råkar skada sig själv allvarligare än vad man ville och man får djupare sår. Sedan tillhör det också de kroppsliga konsekvenserna att man kan få ärr man senare bara vill dölja och det kan bli hämmande när det gäller kläder och offentliga bad och liknande.
Men ännu viktigare är det och där ligger den största faran med självskadebeteende: det kan ge lättnad för stunden som hindrar en att klara ut och hitta lösningar på de problem som får en att må dåligt. Därför händer det ofta att man mår sämre och sämre med tiden som du själv har sett hos dina bekanta. Säg mig, vilket problem "löser man" genom att till exempel skära sig? Löser man sina problem med vikten och maten, löser man sina problem med sin ångest som uppstår på grund av konflikter i familjen eller för att man känner för stora prestationskrav. Det var bara ett axplock av möjliga problem och jag tror ditt svar är lika klart som mitt. Nej, inget av dem löser man genom att tillfoga ännu mer skada till sin kropp medan de verkliga, grundläggande problem man inte gör något åt.
Kortfattat alltså: Faran med att skära sig är alltså att försöka med låtsaslösningar som i sin tur aktivt förhindrar att ta itu med sina riktiga problem och hitta lösningsstrategier och metoder som leder vidare till ett bättre och mer balanserat liv.