Jag tror att jag kanske har någon diagnos
hej! Har en fråga till er som jag verkligen måste få svar på! Min familj säger till mig när dem blir irriterade på mig att jag borde ta och söka upp att jag har någon diagnos som Adhd/add. Kan även hända att mina kompisar säger det när dem tycker jag borde lugna mig för jag är alltid stimmig och hinner Aldrig berätta/göra saker färdigt innan jag börjar på nytt. Jag har tänk efter, jag tror jag kanske har någon diagnos. Jag blir alltid arg och gör stora bråk av små bråk. Jag blandar alltid även in våld och kan slå sönder saker och även människor som jag älskar. Kan inte styra detta och efter jag fått ut min ilska så får jag ångest att jag skadar människor jag älskar och som vill mitt bästa. Och saken är att jag förstår verkligen inte var jag fått ifrån att slå någon? Jag har en fin familj där de aldrig varit att man skadat varandra eller haft dåligt beteende. Bara jag som alltid "förstör". Även om jag inte gör dumma saker ibland faktiskt så är de jag som får skiten för alla är vana att jag är problem barnet som bara pratar och bråkar. Jag slänger även ut massa dumma ord till båda mina föräldrar som jag sedan kommer på var fel. Detta gör så jag får så stor ångest. I skolan har jag alltid varit helt okej men märker mer och mer hur min koncentrationsförmåga bara försvinner. Mina betyg har sänkts och de känns som jag kämpar men kommer ingenstans. De slutar även att jag får ångest över de. Jag har haft samtal med alla mina olika lärare i olika ämnen och många säger att jag kan komma lång om jag bara kan koncentrera mig. MEN de går verkligen INTE. Jag gör omprov på omprov i skolan och de gör att jag blir efter. Har jag något fel på mig?
A

BUP svarar:
Hej A och så bra att du skriver.
Det du beskriver låter jättejobbigt och det ställer till det för dig i skolan och i förhållande till människor du gillar. Det låter lite tråkigt att du får höra det här med ADHD misstanken när du är i konflikt. Kanske att dina föräldrar skulle ta det på större allvar än att säga det när ni bråkar?
Kan du inte säga till dina föräldrar att du funderat på det dom brukar säga och allt det andra du skriver om i brevet för att verkligen kolla upp om det är så att du kanske harADHD. I så fall behöver du förstås stöd för att få livet fungera bättre. Det enklaste sättet är nog att kontakta en Barn och Ungdomsmedicinsk Mottagning (BUMM) för att utreda hur det ligger till. Om det visar sig att det inte handlar om ADHD kanske du behöver någon annan sorts stöd för att komma vidare i livet.
Lycka till.