Svårt i skolan
Hej!
Jag har det svårt i skolan, svårt i vissa ämnen och det..Men asså jag vågar inte säga det till någon. Jag är rädd för att skämmas för klassen genom att få stöd i vissa ämnerna. Jag vågar inte heller säga till mina föräldrar..
Snälla hjälp!
Jag är rädd..

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt mejl. Du är inte ensam om att tycka det är svårt att prata om svåra saker. Skam och rädsla kan verkligen hindra oss från att prata om saker som tynger oss. Särskilt saker som vi har svårt för blir laddade och kan göra att det känns enklare att sticka huvudet i sanden och  försöka låtsas som ingenting hellre än att prata om det. Du är inte ensam om att det blir på det sättet. Men det brukar heller inte lösa så mycket, därför är det så modigt av dig att trots detta skriva hit för att försöka hitta ett sätt att få hjälp trots att det känns jobbigt. Det kommer förhoppningsvis göra att din stress och oro över skolan minskar och att du får stöd så att det kan kännas enklare för dig där. Du har just tagit det första steget!
Nu är det mitt i sommarlovet och jag hoppas att du kan få njuta lite av att vara ledig från skolans krav och det du känner är svårt där. I augusti när skolan börjar igen tycker jag att du ska fundera över vilken lärare som du känner dig tryggast med och prata med hen. Berätta att du tycker att skolan känns svår, ge gärna något exempel på hur det kan vara för dig. Berätta även om din rädsla för hur det ska bli inför dina klasskompisar om du blir erbjuden mer hjälp. Det gör att läraren bättre kan sätta sig in i din situation och att ni tillsammans kan prata om vilken hjälp som skulle kunna passa dig. Stöd och hjälp kan se ut på många olika sätt.
Det är alltid flera i varje klass som tycker skolan är svår. Det är inte bara du. Det är ibland lätt att ställa höga krav på sig själv och tänka att man måste vara så bra på det mesta. I själva verket är det ju så att vi alla har lätt för olika saker, lätt för vissa, svårt för andra. Vad har du enkelt för och vad gillar du att göra? Du kan inte svara, men jag ställer frågan för att jag tänker att det är viktigt att du påminner dig om mer glädjefyllda saker nu när din oro för skolan är stor. Det är bra att kunna växla mellan olika tankar och känslor så att det inte känns tungt hela tiden.
Jag tycker att du även ska göra försök att prata med dina föräldrar om hur skolan känns. Jag vet inte hur dina föräldrar är men jag tänker att det är de som skulle kunna stötta dig i att prata med skolan till exempel och att det är bra för föräldrar att veta om vad deras barn kämpar med så att de kan vara ett känslomässigt stöd och hjälpa till att problemlösa när det behövs. Kanske kan du prova att bara säga att du funderar över skolan och att du trots att det är sommarlov oroar dig. Det kan räcka med en liten öppning så kan ett samtal börja. Det går att ta det lite trevande och känns det inte bra vid ett tillfälle går det att ta upp det igen. Gör som du har gjort i ditt brev hit, berätta om både tankar och känslor!