Jag har inte riktigt någonn att prata med
hej, jag är en snart 12årig tjej som älskar hästar, och i år har jag fått hem hästar men bara för det tror mamma att jag ska må bra, så om jag är inne en hel dag och försöker bygga upp mig själv så brukar det funka... men dagen efter river mamma ner det igen och skriker saker som: varför var du inte ute med hästarna igår?! varför satt du bara inne?!! m.m... jag tycker om hästarna väldigt mycket och vill alltid vara med dom... men eftersom mamma skriker på mig så är det ingen mening att försöka förklara för henne hur jag känner. jag vill heller inte prata med mamma om det händer nåt... så jag har lixom inte riktigt nån att prata med. det blir ännu svårare när man har Aspergers syndrom oxå... Hur ska man bygga upp allt detta men samtidigt undvika hela min familj? jag skickade denna videon: https://www.youtube.com/watch?v=V4ieWlLbgew
i ett försök att förklara hur jag känner... jag vet att ADHD och ADD inte är samma sak som Apergers syndrom, men han beskriver ändå hur jag känner... Det ända jag fick till svar var: Det var tur att han han andas mellan meningarna!
jag är väldigt nära på att börja skada mig själv pga detta... vad ska jag göra?
Corre

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt fina och förståndiga brev. Din mamma verkar inte riktigt förstå hur du känner och fungerar och den enda som kan berätta det är ju bara du. Men det gäller att göra det när hon är mottaglig och inte skriker på dig.
Din mamma har säkert velar göra något bra för dig och kanske blir hon besviken både på dig och sig själv när det inte riktigt fungerar så bra som hon hoppats. Jag tror du måste berätta för din mamma hur du mår och vad du gör när du behöver vara inne en hel dag för att bygga upp dig och din mamma måste också förstå hur påverkad du blir när hon är skriker på dig. Det kan hon nog bara förstå om du berättar.
Ett bra sätt kan vara att skriva ett brev där du berättar. Du kan också visa detta brev till oss du skrivit och vårt svar. Det viktiga är bara att ni kommer till tals på ett annat och bättre sätt så att du får den hjälp och stöd du behöver av din familj. Eller det finns kanske någon annan i din familj som kan hjälpa dig? Du skriver inget om din pappa eller någon annan nära?
När man har en diagnos som du har man rätt till visst stöd och hjälp. Har du någon kontaktperson eller har du/ni någon vårdkontakt utifrån din diagnos? Ibland kan det vara lättare att lösa situationer som du beskriver om någon utanför familjen är med och hjälper till. Det är något du kan fundera på och ta upp med din familj om du tror det skulle vara bra.
Jag tror det kan vara bra för dig med stöd och hjälp för hur du ska kunna prata med din mamma så att ni får det bättre ihop. Det tror jag du skulle kunna få genom att chatta anonymt på Tjejzonen.
Lycka till!