Få slut på mammas prat om maten
Hej jag har ett problem o behöver en lösning, jag har en ätstörning o har haft det sen jag var ca 6-7 år. Men ingen vet att jag har de hör tankarna och att jag svälter mig själv. Förra året så svälte jag mig och blev väldigt smal men hann inte komma till det extrema för sommaren kom. Men nu ett år senare så har jag blivit tjockare för att alla runt mig, kompisar, familj, familjevänner osv men ALLA sa att jag var så smal och skulle äta mer och jag blev så irriterad på att alla tjatade så jag åt men jag tog det till det extrema och sen när jag upptäckte det o kollade på gamla foton och mina bröst blev större och jag fick bristningar. Jag ligger o gråter genom nätterna och nu kommer mitt problem mina föräldrar visste inte eller trodde inte att deras dotter kunde ha en ätstörning och sen började min mamma med att säga att jag har blivit större än henne och säger att hennes kläder är för små för mig vilket dom inte är och att jag väger mer än henne för att det ser ut så för jag har mycket muskler för jag va en elit simmare så jag bildade mycket muskler så jag hade mycket muskler och medium mycket fett så jag såg mulligt ut. Så jag vill veta hur jag ska få tyst på min mamma??? för jag orkar inte höra henne prata om det mer eller att jag behöver tänka på vad jag äter osv för jag tänker redan sååå mycket på det!!!!!
En ungdom som behöver hjälp för att inte ta sitt liv snart

BUP svarar:
Hej!
Jag håller med dig om att du har en ätstörning. Vi talar om någon typ av ätstörning när maten och vikten börjar ta alldeles för mycket av ens uppmärksamhet, tankar och fantasier. Sedan när vikten börjar svänga mycket nedåt eller uppåt blir ätstörningen ett faktum som man oftast behöver få hjälp utifrån med.
Jag betonar ordet hjälp utifrån. Det är en erfarenhet att ätstörningen brukar bli en angelägenhet för nästan alla i en familj. Den har en förmåga att smitta, inte i den meningen att alla får ätstörning men att prat och diskussionen kretsar kring detta tema. Så verkar det ha blivit även i din familj när din mamma anmärker för mycket tycker du hur din vikt varierar och jämför dig men sig själv.
Utav det du skriver misstänker jag att din mamma kan ha en befogad oro. Du har ju varit för smal under en period men sedan slog det över åt det andra hållet och nu är du kanske i riskzon igen att svälta dig. På ett sätt är det bra att din mamma är uppmärksam på detta problem men hon verkar inte ha hittat ett riktigt lämpligt sätt att hjälpa dig ut ur upptagenheten kring din kropp och vikt. Men det finns hjälp att få.
Min första tanke var när jag läste att du var eller är elitsimmare att du kan tala med din tränare. De brukar vara kunniga på just denna fråga och hen kan kanske till och med tala med din mamma.
Men om du inte längre har denna möjlighet eller även om du har det kan ni behöva ta hjälp från BUP eller vända er som ett första steg till vårdcentralen för att göra en första bedömning. Även ungdomsmottagningen i din hemkommun kan du vända dig till.
Det allra viktigaste är att du inte fastnar igen i en självsvält och du (och din mamma) får vägledning i hur ni kan hantera frågan hemma. Om du sedan behöver en mer specifik behandling eller inte ska avgöras efter att du eller ni tillsammans har varit på besök på något av ovan nämnda ställen.
Jag bifogar här även lite mer information om ätstörning och hur du kan få hjälp.