Min högsta prioritet att bli sams med mamma
Hej, jag har under en längre tid haft problem med självförtroende, sömnproblem och tvångstankar, samt mistankar om ADHD. För en vecka sedan blev det ett missförstånd mellan mig och min mamma som ledde till ett ganska långt bråk som blev till ett sätt för mig att ta upp alla saker som jag känner är orättvist eller diskriminerande mot mig (listan är ganska lång). Under tiden det här pågick fick jag flera sammanbrott där jag sprang upp till mitt rum eller gömde mig men blev tvingad att återvända till situationen när jag egentligen bara ville sova (klockan var typ 2 på natten och jag hade knappt sovit på en vecka). Jag har försökt reda ut saken efteråt men mamma fortsatte bara prata om hur jag hade ljugit om henne och straffa mig genom att få mig att må dåligt (med flit), jag har inte kunnat sova mer än kanske 1h om natten sedan det här och vågar inte ha fönstret öppet då tvångstankarna tryckt på extra mycket senaste tiden, vill heller inte vara nere i huset då mamma är ledig och hemma hela dagarna.
I ungefär två år har jag försökt få tag i bris för att prata om mina problem men bara lyckats en gång (det är typ omöjligt att komma in på chatten, när jag mejlade (för ett år sedan) fick jag inget svar och när jag ringer är det antingen typ 35pers i kö eller inget svar), jag har även försökt boka tid med er utan att lyckas (TELEFONMÖTENA HAR INTE HÄNT, INGEN RINGDE UPP).
Just nu är hösta prioritet: bli sams med mamma men jag tror inte att jag orkar ha en till "konversation" med henne som hon beter sig nu. Hjälp!
anonym

BUP svarar:
Hej!
Du har verkligen en svår situation med många svårhanterliga "beståndsdelar". Det är jättetråkigt att relationen mellan dig och din mamma har blivit så dålig att ni knappt kan tala med varandra utan att bråka.
Sedan lider du uppenbarligen av en ihållande sömnbrist. När man inte kan sova orkar inte nervsystemet att fungera, det är uttömt på energi. Konsekvenserna kan vara att man blir lättirriterad, kanske inte orkar ens med enklare saker och absolut inte med motgångar, frustrationer, konflikter.
Du nämner en rad av problem. Jag försöker sortera lite bland dem. Det fösta, din sömnbrist har jag redan nämnt och jag återkommer till hur du kan få hjälp med det. Innan dess vill jag dock nämna de andra frågorna som finns i ditt mejl.
Din första prioritering som du skriver är att bli sams med mamma. Det förstår jag, relationen till föräldrar är helt avgörande för hur barn mår. Jag tycker att du och din mamma ska verkligen försöka tala med varandra i lugn och ro. Mitt på natten är avgjort inte så bra tillfälle även om du i grund och botten kunde sova bra. Men mot bakgrund av din sömnbrist har ni inte så stor chans till att reda ut saker och ting på natten.
Mitt förslag är att du säger till din mamma att ni behöver försöka tala när ni både är lugna. Jag rekommenderar att du redan i början säger till henne i hur viktigt det är för dig att ha det bra med henne, Säg till henne att du har stora sömnproblem och du vet att det bidrar till att ni bråkar. Jag vet att det inte är lätt men det är bättre att be henne om hjälp för dina svårigheter än att börja räkna upp vilka fel hon gör, hur orättvis hon är mot dig. Jag är naturligtvis inte säker på att ni lyckas med ett sådant samtal på egen hand. Men om du har berättat för henne vilka problem du har med sömnen, med tvångstankar som du nämner och ni inte lyckas med samtalet kan landa där att du behöver hjälp med allt detta och ni skulle behöva tala med varandra om allt detta med hjälp från BUP.
Och här kommer in din tråkiga erfarenhet med BUP. Jag vet inte hur det gickt till med det första kontaktförsöket. Vem var det som ringde dit? Var din mamma involverad? Har någon ringt tillbaka när de inte har hört av sig och frågat varför ni inte blivit uppringda? Det ska inte hända men kan hända att man missförstår varandra i ett telefonsamtal. Om det samtal med mamma jag förslår landar på att ni tillsammans behöver hjälp kan din mamma ringa och fråga vad som hänt med det första kontaktförsöket. Det kan bli en första överenskommelse mellan dig och henne.
Och nu kommer jag till den punkt som återstår, nämligen att tvångstankar och kroniskt sömnbrist är problem som man ska kunna få hjälp med på BUP. Även dina frågor om ADHD kan väckas där under samtalen. Dessutom är det så att vissa vårdcentraler har numera öppnat mottagning för psykiska problem, Ni kan också ringa dit och fråga.
Ett tips är du säger till mamma att du har får dessa råd av oss. Ni måste ta tag i dina problem, du ska kunna sova och du och din mamma behöver hjälp med att kunna tala med varandra utan att hamna i bråk.