Sover för lite
hej bup,
Jag vet inte om detta är ett viktigt problem, men det kanske det är...
Jag har knappt sovit en blunt sedan i mitten av mars. det började med vidriga mardrömmar men nu har det gått över till att jag bara inte sover, iaf inte mer än 4 timmar per natt.
jag har funderat mycket på varför det är såhär för mig, jag lägger mig i bra tid, sköter mig i helhet bra, så jag kan inte komma på det.
men att jag sover så lite har gått ut över min familj...
till och med min pappa, som aldrig skulle säga ett ont ord, säger att jag har blivit en riktig bitch. de tycker mamma också.
Vad ska jag göra!? alla blir arga på mig hela tiden.
Saga

BUP svarar:
Hej Saga!
Ja, sömnproblem är ett viktigt problem som man absolut inte får försumma. Orsaken till sömnproblem kan variera. Hos dig började det med "vidriga mardrömmar". Det är faktiskt ganska vanligt att man efter en period med mardrömmar utvecklar någon sorts rädsla för att överhuvud taget somna.  På detta sätt vill man undvika de hemska upplevelserna man har i drömmen. Det kan till och med bli en sorts automatik att man inte tillåter kroppen att gå in i den avslappning som behövs för att kunna somna.
Jag lägger till en artikel som handlar om sömnproblem och vad man kan göra. En del av det som står där gäller inte dig. Det är jättebra att du trots dina sömnsvårigheter försöker hålla dig till regelbundna sovtider. Fortsätt med det i alla fall.
Som det är nu så kan man säga att du lider av ständig sömnbrist. Av sömnbrist påverkas många så som du beskriver: man blir lättirriterad, kroppen och nervsystemet töms på energi och man orkar inte med att hantera helt vardagliga situationer.
Då kan även relationerna bli tilltrasslade, speciellt om de andra inte vad som ligger bakom din irritation.
Har du berättat för dina föräldrar hur dåligt du sover? Vet de om att det kan vara förklaringen till konflikterna? Jag tycker det är viktigt att de får veta och förstå roten till problemen för att hjälpa dig med att söka hjälp.
I svaren jag lagt till här hittar du vägledning till hur du kan få hjälpen.