Dåligt behandlad på nätet
Hej, en kille jag gillar har skrivit på ask att han hatar mig och vill aldrig röra mig och sånt, han säger att ingen i hans ålder kommer vilja bli vän me mig när jag börjar på hans skola  till hösten, mina kompisar läser allt och skrattar, jag funderar på att ta livet av mig för ja börjar hata mig själv så mycket och må så dåligt pga detta, vad ska jag göra?

BUP svarar:
Hej!
Vilken tuff och utsatt situation du hamnat i. Att gilla någon som sedan skriver sådana elaka saker väcker såklart många svåra tankar och känslor. Du är dessutom i en sårbar situation i och med att du ska börja på en ny skola till hösten, som jag förstår det. Du har varit med om något mycket jobbigt och just nu är smärtan stor, men det kommer inte alltid att vara så här.
Att hänga ut dig på det sätt som han gör är fel. Att någon som man gillar gör så tänker jag väcker både ilska, ledsenhet och skam. Han gör något som egentligen bara är mellan er till något allmäntanär han skriver det på nätet och låter andra läsa. Det är ledsamt och smärtsamt att han väljer att göra på detta sätt.
Det är oklart vad som fått honom att göra så, i vilken utsträckning han varit ute efter att såra dig, vad som handlar om hans egna osäkerhet och så vidare. Det blir bara gissningar. Går det att säga till honom att han gått över gränsen? Jag vet inte hur väl ni känner varandra eller hur han är. Du får fundera över hur du vill göra.
Det viktiga är för dig att du har någon att prata med om hur hans agerande sårat dig. Att du får stöd i hur du känner och hjälp med att fundera över hur du vill agera. Du behöver bli lyssnad på och bekräftad i hur du känner. Den smärta du känner behöver tas omhand i trygga relationer.
Att dina kompisar skrattar blir såklart sårande. Det låter som att de inte förstått hur det är för dig. Det vore bra om du kunde säga det till dem. Ibland när något känns riktigt jobbigt så hindrar det oss från att prata om hur vi känner, när det egentligen är viktigt att göra just det. Om de får veta hur du upplever det så kan de förhoppningsvis vara mer stöttande. Ibland kan det vara enklare att välja en som man kan prata lite mer med.
Om det känns för svårt att prata med dina kompisar så hoppas jag att det kan finnas någon vuxen som du känner förtroende för och som du kan tala med. Berätta som du har gjort i ditt brev hit om vad som hänt och hur du känner, din ledsenhet och din oro för hur det ska bli i höst när ni ska gå på samma skola.
Att prata om det som hänt är ett viktigt sätt att minska det självhat du beskriver väckts. Ett sätt att inte låta hans felaktiga bild av dig bli den rådande. Du är du oavsett vad han tycker.
Du är tyvärr inte ensam om att ha blivit utsatt och dåligt behandlad på nätet. Problemet är stort och det finns en bra sida där du kan läsa mer om vad man kan göra.
Sidan heter kränkt.se. Sidan är framtagen av Datainspektionen som arbetar för att se till att inte vem som helst får göra vad som helst med dina personuppgifter. Där finns kanske inte alla svar men man kan få tips som kan hjälpa en vidare.
Det är viktigt att hans agerande slutar. Jag vet inte hur du tänker kring det du varit med om. Om ni har fortsatt kontakt eller så... Jag tänker att någon som gör på det sättet som han gjort är svår att lita på och känna sig trygg med. Det är viktigt att de som står dig närmast vet vad som hänt och kan stötta dig. Har du berättat för någon?
Om du känner att det vore bra att prata mer med någon utomstående om det du varit med om så kan du göra det antingen via nätet eller på en ungdomsmottagning. Jag lägger till en lista på ställen som ger stöd på nätet. När skolan börjar igen i höst har du också möjlighet att prata med skolkuratorn. Det är viktigt att du känner dig tillräckligt trygg i skolan och skolkuratorer är vana vid att prata om just sånt här!
Ta hand om dig!