Alltid andra som styr mitt liv
Hej
jag är från ett annat land, jag har haft det svårt alltid hela livet. Det har hänt mig många saker. Mitt liv går inte som jag vill det är alltid andra personer som styr mitt liv. Känner mig som en slava över allt. Har inte rätt att säger vad jag vill eller vad jag tycker. Jag är inte fri, är alltid rädd om någon ska se mig med nån. Skakar blir rädd, nervös. Svårt och förklara med några ord. Jag behöver någon som jag kan lita på men vågar inte lita på någon.Väldigt svårt med allting, jag vill känna mig som en människa en gång i livet. Jag är nästan hela tiden stress, oroligt och tänker för mycket. Jag älskar livet men hatar den samtidigt bara för att jag inte får liva hur jag vill. Varför är det så alltid svårt. Längtar efter den dagen som jag ska känna mig fri.
Trött på kultur

BUP svarar:
Hej,
Tack för ditt fina och gripande brev. Du beskriver så tydligt hur olika kulturer kan kollidera och motverka varandra. Och hur pressad man blir när man längtar efter den ena men sitter fast i den andra. Du går inte på detaljer, men jag uppfattar ditt brev som att dina svårigheter finns inom hederskultur-området, stämmer det?
Ditt brev handlar också om att du har många svåra upplevelser bakom dig och det har naturligtvis påverkat din psykiska hälsa negativt. Du har säkert goda skäl att inte våga lita på någon och detta försvårar för dig att kunna söka hjälp för din oro och osäkerhet.
Finns det någon i din närhet, någon som du litar på, som du kan prata med? Jag tycker du ska fundera över dina närmaste, eller andra som skulle kunna känna som du.
På BUP har vi en åldersgräns på 18 år men du kan söka hjälp på vårdcentralen för samtal kring svåra upplevelser tidigare i livet.
Ungdomsmottagningen där du bor är också ett alternativ för samtalskontakt.
Elektras hemsida kan du hitta många sätt att hantera din situation på.
Du har all rätt att själv välja ditt sätt att leva, tänka och tycka. Det framgår inte om du fortfarande bor hemma, men så länge man bor hemma så finns många hinder kvar. Även om man har eget boende så kan relationerna till familj och släkt vara så uppbundna till tidigare liv så man inte känner den frihet som man har rätt till. Ofta betyder relationerna så mycket så man inte heller vill riskera att förlora dom.
Det är så friskt att du skriver att du älskar livet. Också din frihetslängtan visar att du har något inom dig som pekar framåt och utåt. Jag önskar dig innerligt att du kan få stöd av andra människor som du känner står bakom dig i denna process.
Varmt Lycka till!