Under väldigt lång tid oroat mig för nästan allt
Hej! Jag är 16, snart 17 år. Under en vädigt lång tid har jag oroat mig för nästan allt. När jag var runt 7-9 år vågade jag knappt följa med på studiebesök med skolan eftersom jag var rädd att någon tillexempel skulle bli kvarglömd på bussen eller ramla framför tåget. Det gick tillochmed så långt att mina föräldrar fick skjutsa mig till vissa studiebesök eftersom jag annars spelade sjuk för att få stanna hemma.
Nu längre fram är det andra saker som osakar mig stress och då främst att prata eller interagera med eller framför andra människor. Jag tänker att personen avskyr mig, tycker att jag är dum i huvudet eller äcklig och detta gör att jag kan undvika att göra vissa saker eller ändra på mina beteenden eller vanor för att de ska överenstämma med dessa personers åsikter.
För snart ett år sedan fick vad jag tror är en panikattack under en dansträning eftersom jag misslyckades med att memorera en koreografi på fem minuter trots att ledaren uttryck att koreografin kan ta upp emot en månad att lära sig och jag var inte ensam om att inte greppa den direkt. Vad som hände var att jag började hamna lite efter gruppen och när mina vänner stannade för att visa och hjälpa mig bröt jag ihop eftersom jag var övertygad om att de var irriterade på mig och tyckte jag var dum i huvudet och dålig på det jag gjorde.
Efter det bestämde jag mig för att söka stöd hos vår skolkurrator som jag har besökt ungefär en gån varannan månad under det senaste året. Jag kanske då inte tänkte igenom hur det skulle funka att prata med en helt främmande människa om att jag har svårt för att prata med andra människor.
Besöken gick sådär. Men det blev problematiskt då jag kände att kurratorn inte förstod och tolkade mitt "problem" rätt men samtidigt vågade jag inte säga det. Jag blev också stressad när det efter besöken var dax att boka en ny tid eftersom kurratorn uttryckte att det inte fanns många lediga tider jag antog med det att hen var stressad över mängden arbete och därför försökte säga till mig att inte boka en ny tid. Min skola är väldigt stor med endast en kurrator och jag antog att hen inte ansåg att borde ta upp hens tid och därför var arg på mig. Därför gick jag med på att inte boka en ny tid till efter sommarlovet även fast jag nog skulle velat ha en och av åvanstående anledningar vågar jag inte heller maila och be om en ny tid.
Därför undrar  jag om ni har några råd för hur jag ska gå till väga för att hantera det jag har beskrivit ovanför eftersom det påverkat mitt liv i stor utsträckt, tillexempel mina möjligheter att skaffa vänner samt må bra och kunna ta in information i offentliga utrymmen som klassrum och kollektivtrafiken.
Tacksam för svar
AR1304

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt tydliga brev som jag tror många kan känna igen sig i. Den sociala osäkerhet som du beskriver finns mer eller mindre hos alla, men det finns många strategier att hantera den och därmed slippa försöka dölja den.
Att undvika att utsätta sig för andras granskning genom att helt enkelt låta bli eller stanna hemma är en strategi som är lätt att ta till men väldigt bedräglig. För större social säkerhet behövs social träning. Och träning får man naturligtvis inte genom att dra sig undan. Självkänslan stärks inte heller, tvärtom. Så det jobbiga blir att ”träna” sin sociala förmåga trots att man känner att det är svårt.
Det finns en behandlingsmetod, KBT, som lämpar sig väl för det, och när man i små små steg tränar så brukar självkänslan växa när man märker att man gör framsteg.
Jag föreslår att du tar kontakt med BUP där du bor. I en samtalskontakt kommer också möjligheten att ta upp sin oro och negativa farhågor. Det låter kanske svårt i sig, men det finns sätt som samtidigt går att använda som träningssteg.
Till exempel att skriva till den person man får tid hos innan första besöket och att på det sättet beskriva sina svårigheter. Det är träning redan när man sätter sig vid skrivbordet och behöver formulera sig och det underlättar samtalet då behandlaren redan är förberedd och du inte behöver ta allt från början.
Så fortsätt bemöta din osäkerhet och att sätta ord på den som du gjort i mailet till oss. För då blir den hanterlig och du får möjlighet till ett sådant bra liv som du redan vet att du vill nå fram till.
Lycka till!