Arg hela tiden
Jag är arg hela tiden. Bråkar med mina föräldrar och slår sönder saker. Hatar min kropp. Vill inte leva. Vad är det för fel på mig?
S.K

BUP svarar:
Hej!
Vad bra att du hör av dig när du har det jobbigt. Att det är jobbigt betyder inte att det är något fel på dig. Men att du behöver hjälp för hur du har det!
Att bli arg är en normal reaktion om man till exempel blir orättvist behandlad eller om någon beter sig dåligt mot en. En del personer har svårt att kontrollera sin ilska. Det kan både handla om att man blir arg i situationer där det egentligen inte finns någon anledning att bli arg eller att man överreagerar och blir överdrivet arg i situationer då det inte riktigt blir som man vill.
De flesta personer kan ibland känna irritation och få impulser inom sig att brusa upp och bli arga. Men ofta har man också en inbyggd spärr som gör att man inte får utbrott, utan istället löser situationen på annat sätt, till exempel genom att prata. Men när man har problem med att kontrollera sin ilska har man inte en sådan inre spärr och man får svårare att stoppa ilskeutbrott.
Att ha problem med att kontrollera sin ilska får konsekvenser i livet och kan orsaka stort lidande. Det blir svårt att ha bra relationer, både till jämnåriga och till föräldrar och andra vuxna.
Människor kan bli rädda för ens beteende och det kan vara svårt att bli omtyckt. Det kan göra att man känner sig ensam och isolerad. Det är också vanligt att man har skuldkänslor och mår dåligt för att man har betett sig illa under utbrotten.
Jag vet inte hur du har det i din familj, men det brukar hjälpa att prata mer om hur det är. Föräldrar kan också få tips om hur de kan göra för att minska på bråken hemma. Kan du säga till dina föräldrar hur jobbigt du tycker det är att vara arg hela tiden?
De kan hjälpa till genom att ringa till BUP så att ni kan få mer hjälp för hur ni har det tillsammans.
Om det känns svårt att prata med dina föräldrar så kan du höra av dig till Bris eller till Killfrågor för att chatta med en vuxen om hur du kan göra!