Vill ha hjälp men inte förrän jag nått min målvikt
Okej, gud vart ska man börja någonstans? Jag har sunkigt väldigt lågt ner i ett hål jag inte vet hur jag ska komma ut ur, de senaste tre månaderna har jag gått ner och fortsätter bara gå ner genom att äta väldigt lite och sedan bara gå på gymmet för att bränna av alla kalorierna och har gjort en vana vid att om jag inte kan gå till gymmet så äter jag inte något på hela dagen för att jag är rädd att gå upp i vikt.
Har varit överviktig den största delen av mitt liv (tror att jag har PCOS och det är anledningen till det, ska ta blodprov senare den här veckan för det) och har för ungefär första gången i mitt liv hamnat i en normal viktzon. Jag har fastnat i det här hålet med ingen väg ut och jag måste väga mindre och mindre varje dag, jag vet inte hur jag ska förklara det men det känns som om att det inte är jag som styr mig själv längre utan det är någon annan som tvingar mig att göra detta, det låter galet men jag vet inte hur jag ska förklara det.
Min mamma har sett hur jag har det med maten och bara går "gå och ät", "ät mer", etc och verkar inte förstå at jag inte kan äta utan att känna att jag kommer spy när som helst, räcker att jag äter en liten köttbit och jag får den här rädslan att jag gått upp i vikt och skyndar mig till gymmet innan "det är försent".
Har en ganska stor familj som äter väldigt mycket och vi samlas alltid på helgerna när någon fyller år eller om vi firar nyår, midsommar, julafton, etc, så man kommer liksom inte undan med att äta lite, så jag har skapat en till vana att ta mat och sprida runt det på talkriken, och skära det i små bitar medans jag skapar en konversation för att distrahera personen framför mig/min mamma från att kolla på min tallrik och sedan blandar runt maten för att få det att see ut att jag ätit och sen "torkar mig om munnen" med en servett för att få den att se skrynklig ut och sätter den över talriken för att täcka dem stora bitarna, och går då hela dagen utan att äta och lever bara på vatten.
Folk (mest min mamma) säger att jag ser väldigt blek/gul aktig ut i ansiket, får en huvudvärk ganska ofta där vid kvällarna, när jag reser mig upp så känner jag mig svag i benen och blir yr och får en ganska syddig syn, mår illa lätt, fryser lättare än andra (det va 25° inte så länge sedan och jag frös), blir lätt uttmattad och har svårigheter att andas, och har en jätte dålig andedräkt.
Jag vill ta hjälp angående detta men samtidigt så vill jag inge ha någon hjälp alls tills jag har nått min målvikt så jag kan äntligen vara lycklig, men jag vet att när jag nått 40 kg så kommer jag vilja väga 30 kg och etc, jag kommer aldrig vara nöjd men jag vill bara så hemskt gärna vara smal och vacker efter att ha varit fet och överviktig hela mitt liv.
Men ja, läste igenom vad jag skrev och det låter inte så seriöst i mina ögon, men jag är inte den professionella här så skulle vilja veta vad ni tycker att jag ska göra.
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Jag tycker absolut att det du skriver låter seriöst. Men, jag blir också oroad av din snabba viktnedgång. De symtom du beskriver, att du fryser, mår illa, yrsel, andningssvårigheter med mera, tyder på att din kropp tar skada och att det håller på att bli farligt för dig.
Du behöver söka hjälp direkt för det är väldigt svårt att ta sig ur själv. Det är vanligt att man börjar med att gå ner i vikt på grund av övervikt, men sedan är det - precis som du beskriver - som om det helt "tar över" ens tankar.
Det är verkligen inte någons "fel", det här händer utan att man vill det och är så svårt att kontrollera, många har efteråt beskrivit hur det bara "blivit".
Prata med dina föräldrar så kan de hjälpa dig att söka till närmaste BUP mottagning. Du kan söka själv också - huvudsaken är att du inte är ensam med det här.
Du kommer att så småningom kunna känna dig vacker utan att svälta dig.