Problem i familjen
Hej. Är en 13 årig kille som har problem i familjen.
Jag fattar tar att man bråkar med sina föräldrar då och då, men inte varje dag 24/7 jag klarar inte av det... Men det är ett av de minsta problemen jag har. Min mamma är väldigt religös som tror på kristendomen och det gör så att hon tvingar mig kolla på videos där människor dör eller bara tappar hopet för illuminati har förstört deras liv bl.a. Bl.a. Bl.a. Och det kan till och med vara flera timmar varje dag att bara kolla på en video. Det värsta är att jag vågar inte säga att jag tror på sånt. För om jag skulle säga det så skulle hon bara slå mig och säga att jag kommer till helvete. Ni förstår vrf jag inte mår bra. Det var den troende problemet. Det värsta är nog att det känns som hon mobbar mig. Problemet är att jag kan inte gå ner för trappan för att äta frukost för det knakar när man går ner och om hon hör det och vaknar så brukar hon skrika, kalla mig saker som jag inte tycker om och om hon är sur så slår hon mig. Alltså jag kallsvettas när jag får ner i trappan. Och hon sover till 1 på eftermiddag tror jag det heter. Men en normal dag för mig är att minst gråta 1 gång varje dag, bli retad av min mamma för min vikt och utseende (samt min syster som alltid tar hennes parti) som också gillar att påpeka att jag är kort för min ålder och det sårar mig verkligen. Idag är det midsommar och jag skulle träffa mina kusiner och släktingar fast min pappa ville inte skjutsa mig. Antagligen för att han var med sin älskarinna . Mina föräldrar skilde sig för 2 månader sen och min pappa har redan hittat en nu tjej. Så nu sitter jag här i mitt rum och hör hur roligt min syster med sina vänner och min mamma som super sig full
detta är nog det enda sättet jag kan utrycka mig på. Jag har försökt prata med en vuxen om detta men när jag tänker prata så kommer det kanske ett litet pip ut jag vet inte vrf
snälla vad ska jag göra :(
Goggan

BUP svarar:
Hej!
Du berättar om hur svårt det kan kännas när hemmet inte känns som den trygga plats som man egentligen behöver för att må bra. Jag får intrycket av att du inte känner dig som en del av familjen just nu och det är mycket smärtsamt. Din familj har genomgått en stor förändring när dina föräldrar skilde sig för två månader sedan, men det låter som att den omställningen inte förklarar allt som är jobbigt just nu även om det nog bidrar en del.
Din mamma beter sig på ett sätt som trycker ner dig och det låter som att du oroar dig för att bli övergiven av din pappa. Att han inte skjutsade dig på midsommar var en stor sak för dig.
Du undrar vad du ska göra i en sådan här situation. Det är en bra fråga, för jag tror att det är viktigt att du fortsätter att söka mer stöd. Att ha det som du beskriver mår man inte bra av och det är viktigt att få prata om sin upplevelse.
Att få höra elakheter om vikt och utseende från sina närmaste är plågsamt och påverkar även den egna synen på sig själv. Din mamma gör fel när hon slår och säger sådana saker. Det behöver hon hjälp med. Det finns särskilda föräldramottagningar via kommunen som hjälper till med sådant. Har din mamma någon hjälp för hur hon mår? Jag vet naturligtvis inte så mycket om er situation, men det låter mycket oroande att hon sover halva dagen och är så aggressiv mot dig. Hur länge har det varit så här?
Vad bra att du tänker att du vill och borde prata med någon vuxen om hur du har det. Och du är inte ensam om att det knyter sig när man väl ska till att prata. Du ska tänka att du tränar dig i att prata. Att skriva hit var en sådan träning. Du är välformulerad och det märks att du tänkt mycket på hur du har det. Det är en god början.
Om det känns svårt att prata med någon ansikte mot ansikte just nu så skulle jag vilja rekommendera dig att ta kontakt med Bris eller Killfrågor. Det är två bra hjälpställen på nätet, där du kan fortsätta att prata med en vuxen anonymt.
I förlängningen tror jag att du kan vara hjälpt av att prata med kuratorn på din skola om hur du har det hemma. Skolkuratorer är vana vid att hjälpa till i sådana lägen.
Jag skickar även med en text om när det är jobbigt hemma. Där står det kort om den hjälp som socialtjänsten kan ge familjer, där finns också en länk till deras  hemsida där du kan läsa mer. Du ska veta att du inte är ensam om att ha det tufft i sin familj; när det blir mycket bråk, föräldrar som har det svårt med att vara bra föräldrar etc.
Det finns bra hjälp att få, för du har rätt i att det inte är bra som det är nu. Så fortsätt att tänka kring hur du har det och ta mer hjälp!