Får ofta attacker av ångest och stress
Hej BUP. Jag är 13 år, tjej, och känner väldigt mycket. Jag har sömnsvårigheter, ibland sover jag inte alls, och får ofta attacker av ångest och stress, då jag bryter ihop och blir jätte arg, jag gråter, skriker och skär mig. Mina föräldrar ser att jag mår dåligt eftersom jag ofta är arg men dom bryr sig inte. På kvällarna ligger jag ofta och gråter tills min kudde är blöt och jag orkar inte mer, vill inte leva längre men jag kämpar för att jag inte vill göra mina föräldrar ledsna. Jag är inte speciellt utsatt i skolan, har bra ekonomi, men det är attackerna av ångest som får mig att vilja dö, jag känner mig värdelös, jag gråter när jag skriver just nu, för jag har precis haft en attackan ångest och ilska och stress ock total panik över hur jag ser ut och vem jag är.

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt mail där du så väl beskriver vilken hård kamp du är inne i med ångestattacker och sömnproblem. Så jobbigt som du har det nu ska ingen ung person behöva ha det! Så klokt att du då skriver hit!
Du berättar att dina föräldrar ser att du mår dåligt, men att de inte bryr sig. Jag uppfattar det som en längtan hos dig att de ska förstå dig bättre. Stämmer det? Jag undrar hur mycket och hur tydligt du har berättat för dem om hur du mår.
Det kanske är så att dina föräldrar behöver få veta mycket tydligt på vilket sätt du inte mår bra för att verkligen förstå. Tror du att de kan förstå bättre om du visar det här brevet du skrivit hit där svaret också visar att jag tagit det på allvar?
Du kämpar för att inte göra dina föräldrar ledsna och det finns förstås en väldigt fin omtanke i det! Du bryr dig verkligen om dina föräldrar hur de mår. Det som blir kämpigt är förstås att resultatet blir att du blir så ensam med dina ångestattacker och sömnproblem och att dina föräldrar kanske mest ser din ilska.
Som förälder vill man oftast veta hur ens barn har det även om barnen har stora problem och det handlar nog ofta om att man som vuxen många gånger kan se vägar ut ur svårigheterna.
Det ligger faktiskt i föräldrarollen att kunna klara av och hantera kunskap om hur jättejobbigt ens barn har det, alltså hur jobbigt du har det.
Jag tycker att du sedan ska be dina föräldrar att söka till närmaste BUP-mottagning för dig. Där kan de också själva få stöd som föräldrar.
Du kan också få stöd på nätet genom att chatta med Tjejzonen.
Varmt lycka till och hoppas du snart får den hjälp du behöver!