Är trött på livet
Hej jag tänker hela tiden på självmord, poliser, kniv, rep, tabletter och speciellt tåg, är trött på livet och snart så orkar inte jag mer. Har en självmordsplan bredvid mig på hur jag ska göra nån dag. Är det rätt eller fel att jag gör så ?

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev som berättar om hur oerhört tungt du har det! Så tufft ska ingen ung person behöva ha det! Jag ska här försöka svara på din fråga om självmordsplan men framför allt visa hur du kan få hjälp till att må bra! Det finns hjälp att få och den tycker jag att du ska få med en gång.
Då jag läser ditt mail så tänker jag att det måste vara väldigt tungt för dig att ständigt tänka på hur du ska dö. Du berättar att du också gjort upp en plan på hur du ska ta livet av dig. Jag vet förstås inte, men gör den dig lugnare på något sätt?
Jag har inga åsikter om ifall det är rätt eller fel att ha en sådan plan, men jag tycker bestämt att det finns helt andra vägar för dig att ta i livet. Att det i stället går att göra upp en plan för hur du ska kunna leva och må bra! I mitt arbete på BUP har jag träffat många ungdomar som haft det förfärligt svårt och inte velat leva, men som efter behandling har sett på livet på ett helt annat sätt. De har kunnat släppa tankarna på självmord och i stället kunnat tänka på sådant de vill göra i livet, som återigen fått en mening.
Jag tycker att du i första hand ska söka hjälp på BUP. Där arbetar behandlare som är vana att träffa ungdomar som mår dåligt på liknande sätt som du gör och där kan du få bra hjälp. Du har alltid möjlighet att få komma på ett första samtal till BUP själv, men de kommer sedan att också vill träffa någon eller båda av dina föräldrar.
På BUP har du också alltid möjlighet att söka akut alla tider på dygnet och det ska du absolut göra om du upplever att det finns direkt risk för att du skadar dig själv.
Du kan också få stöd vid akuta självmordstankar på Självmordslinjen telefon 90101 som tar dygnet runt.
Det går även att själv söka hjälp på Ungdomsmottagningen i din kommun.
På nätet kan du få stöd och hjälp genom att chatta med Tjejzonen dit det också går att ringa.
Jag hoppas att jag något så när har kunnat svara på ditt brev och att du med en gång får den hjälp som du så väl behöver för att må bra. Tveka inte att söka BUP! Vi behandlare finns där just för dig och andra som har det svårt!
Var rädd om dig!