Grova mardrömmar
hej! jag har grova sömnproblem. det har inte att göra med att jag inte kan utan att jag är rädd för att sova. jag är så sjukt trött och blir ännu tröttare på grund av sömnproblemen. anledningen till att jag är rädd frö att sova är att jag drömmer riktigt grova mardrömmar. finns det nånting man kan göra mot det ?
wilma

BUP svarar:
Hej Wilma!
Jag vet inte om någon kan ge ett riktigt svar på varför vi drömmer mardrömmar. En förklaring som jag läst om att det är ett sätt för hjärnan att öva alarmtillstånd när vi sover. Alltså övning för att känna igen och reagera när vi är i fara, ungefär som brandlarmsövningar man brukar ha i skolan.
Somliga människor tycks ha lättare att vakna av mardrömmar men det verkar som om alla drömmer läskiga drömmar.
Ett sätt att göra drömmarna mindre obehagliga, har jag förstått, är att så att säga skriva om historien. Man hittar på ett annat och bättre slut till historien när man är vaken.
Om man blir jagad av ett monster i drömmen hittar man på ett bra slut som att monstret trillar ner i ett slukhål, eller att man får superkrafter och kan förinta det.
Kanske att det passar bäst om man har mardrömmar som kommer tillbaks. Jag vet inte så noga, men det kan väl vara värt ett försök.
Du skriver att du är rädd att sova. Tror du att mardrömmarna blir färre om du somnar lugnt? Eller tror du att det är mardrömmarna som gör det jobbigt för dig att somna? Det finns metoder för människor med mycket mardrömmar.
Har du provat att berätta för dina föräldrar om dina mardrömmar? Om det inte hjälper kan du kanske få hjälp på din närmaste BUP- mottagning. Be någon förälder ringa dit och fråga.
Önskar dig ett sömnigt och drömfritt sommarlov