Kan man bli psykiskt sjuk av skräckfilm?
Hej!
såg nyss en vidrig skräckfilm som inte bara var läskig den var också jätte konstig jätte svårt att förklara hur konstig den var iallafall till frågan kan man bli psykisk sjuk av skräckfilmer eller något annat?
Hs

BUP svarar:
Hej HS!
För att svara direkt på din fråga: nej man kan inte blir psykiskt sjuk av att se skräckfilmer.
Men man kan förstås bli mycket illa berörd, äcklas, uppröras, undra över vad filmen egentligen handlade om. Det är inte att bli psykiskt sjuk.
Men om man redan mår psykiskt dåligt så kan man ju känna sig sämre av att se en otäck och konstig film. Och även om man brukar må bra i vanliga fall så ska man förstås välja bort skräckfilm om man vet att man mår dåligt efteråt.
Jag lägger till en artikel som handlar om hur man kan må när man påminns om något otäckt som hänt - i verkligheten eller i en fantasi. Det är många som hellre ser andra filmer just av det skälet, och en del är helt enkelt inte intresserade av skräckfilm.
En skräckfilm är ju gjord för att ge spänning och engagemang, pirr i magen. Man ska bli fascinerad och vilja veta hur det går. Det är ju positiva upplevelser, men svårt att skapa om filmen mest handlar om blod, övergrepp, våld, hot och vampyrer med mera.
Försök välja vad du ska se, en bra skräckfilm eller något annat.
Lycka till med filmerna i sommar!