Börjat ha kamerasex och vet inte varför
Hej! Jag har gått hos BUP sen jag var 14 år men jag vågar inte riktigt ta upp detta där. Jag kom till BUP på grund av ett självskadebeteende som började när jag var ungefär 12 år. Sedan jag kom till BUP har jag fått ett flertal diagnoser. Allt från depression till PTSD, OCD och ätstörningar. Jag är i ett lyckligt distansförhållande med en tjej som bor i ett annat land som jag älskar innerligt. Jag har planerat hela min framtid med henne och hon med mig. På sistone har jag börjat ha kamera sex med folk utav alla kön och personer äldre än mig. Jag vet inte riktigt varför jag gör detta över huvud taget. Det är mest det som är frågan. Jag känner mig oerhört skyldig då det känns som att jag bedrar min flickvän. Det var det sista jag ville. När jag har kamera sex med dessa människor så känner jag ångest. Jag vet inte vad det är för slags ångest jag får och varför jag får den. Det kanske är för att jag innerst inne inte vill. Jag hatar mig själv något så otroligt mycket och jag ser inget värde i mig själv alls. Jag känner mig smutsig och slampig och jag känner ett behov av att skära mig efter varje gång jag har haft kamera sex. Jag vet inte riktigt om jag gör detta i syfte att skada mig själv, jag vet som sagt inte varför jag gör det alls utan bara att jag får mycket ångest. Hur tar jag itu med detta?
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Klokt av dig att skriva hit och berätta. Det är ett första steg till att förstå mer av varför du gör som du gör och göra något åt det. För det låter verkligen som att kamerasexet bekymrar dig och att du vill sluta. Fint att du hittat en person du känner dig lycklig tillsammans med!
Jag tror att det är viktigt att kartlägga lite mer av dina tankar och känslor kring kamerasexet. Vad föregår att du gör det? Hittar du något mönster i när det händer, är det någon känsla eller tanke som triggar? Hur ofta händer det? Du beskriver en stark känsla av ångest efteråt och den ger ju en fingervisning om att du utsätter dig för något som du faktiskt inte vill. Om det går att förstå lite mer av vad som leder dig till att starta upp kamerasexet/logga in, så går det också att hitta sätt att undvika att hamna där. Kanske kan praktiska lösningar som att ställa datorn i ett annat rum på kvällen vara till hjälp. Har du lärt dig någon färdighet att ta till vid ångest för att undvika att skära dig?
Du har varit med om många jobbiga saker och mått dåligt länge. Det mest hjälpsamma är troligen att se det här beteendet mot bakgrund av andra saker som hänt i ditt liv för att få en djupare förståelse. Du skriver att du har en kontakt på BUP. Det här är något som du absolut kan prata med den behandlaren om. Det du beskriver är sådant som vi har vana i att prata om och som påverkar hur du mår, så det är viktigt att ta upp. Du skriver att det känns svårt att göra det, sexuella beteenden kan kännas svårare än annat, det är du inte ensam om att tycka. Ett bra sätt att komma igång och prata är att berätta att det finns något som ger dig ångest men som känns svårt att prata om. Då får behandlaren vetskap om att det finns något som du vill prata om och kan stötta dig i att ta det stegvist om det känns svårt att börja berätta.
Ta hand om dig och fortsätt ta hjälp med det som känns svårt!