Har ångest över mina bröst
Jag är 16 år och har otroligt fula bröst, dom hänger jätte mycket och sitter långt i från varandra. När jag ligger ner så glider dom nästan ut i armhålorna. Det ser ut som brösten egentligen tillhör en Äldre kvinna. Jag känner mig så fruktansvärt ful och tänker på mina fula bröst HELA tiden. När jag äter, när jag ser på film, i skolan och så fort jag vaknar på morgonen. Jag vet att det säkert är vanligt att ha komplex över sig själv och särkilt när en så vriden bild av kvinnokroppen är standard i media. Men detta handlar inte om det utan jag har faktiskt fruktansvärt hängande bröst och väldigt stort mellanrum i mellan brösten. Jag vågar inte visa mig i badkläder och går konstant i för stora t-shirtar och försöker få brösten att se lite bättre ut i push upp bhåar som ger mig sår på rygg och axlar. Jag har redan ett självskadebeteende och går på bup för det men det värsta är all ångest jag har över mina bröst. Önskar att jag kunde skära av dom! Jag har också ett långt ärr i mellan brösten från en hjärtoperation, kan det vara därför dom sitter så långt ifrån varandra? Finns det någonstans man kan operera brösten där det inte kostar så mycket pengar? Vågar inte äns tänka på hur jag kommer se ut när jag är vuxen!
Komplex

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev som så målande och insiktsfullt beskriver hur svårt du lider av utseendet på dina bröst. Jag får intryck av att du inte tagit upp de här problemen med din kontakt på BUP. Stämmer det? Så bra att du då skriver hit till Frågelådan!
Du har helt rätt i att det är väldigt vanligt att man som ungdom lider av allehanda komplex över sin kropp och visst beror det i hög grad på medias idealbild av kvinnokroppen. Då jag läser ditt brev så upplever jag ändå att du har ett mycket kraftigare lidande av ditt utseendet än vad som kan kallas mer normala komplex. Du har också en speciell bakgrund med en hjärtoperation som kanske har påverkat mellanrummet mellan dina bröst. Det är absolut inget jag vet, men jag tycker det kan vara värt att försöka ta reda på.
Det låter som om du går alldeles för ensam med ditt lidande. Har du pratat med dina föräldrar om det? Kan de stötta dig i det här läget? Jag tycker också att du ska försöka ta upp det här med din kontakt på BUP. Om det skulle kännas svårt att prata om det så skulle du kunna skriva ett brev till din behandlare och berätta hur det är eller helt enkelt visa den här frågan som du skrivit och skickat hit till Frågelådan. Den beskriver så oerhört tydligt din situation.
Jag vet inget om möjligheterna till operation men det är något som du skulle kunna diskutera med din behandlare på BUP och undersöka vidare ihop med hen. Om det skulle finnas möjligheter till operation så ska det antagligen ändå gå via en remiss från BUP. Om du vill, skulle du också kunna kontakta den hjärtmottagning där du opererats både för att höra om hjärtoperationen kan ligga bakom mellanrummet mellan brösten och om de möjligen kan hjälpa dig vidare på något sätt. Jag antar att du behöver hjälp från dina föräldrar för att ta den kontakten.
Jag är säker på att det är viktigt att du får hjälp med ångesten och all ångest du har för dem för att du ska kunna må bra och för att du ska kunna bli av med ditt självskadebeteende. Så vänta inte med att berätta för din behandlare om bröstproblemen utan gör det med en gång!
Ta väl hand om dig!