Kan det vara GAD?
Hej Jag är en tjej på 17 år. Jag har ett väldigt jobbigt problem. Jag får jättemycket ångest över väldigt mycket generella saker. Kan få ångest över att gå till och från skolan. Kan få ångest av att prata med folk. Får ångest över det mesta, alltså nästan allt.
Kan det vara GAD?
Sofie

BUP svarar:
Kan det vara GAD?
Hej Sofie.  Det låter som du har det rejält jobbigt. Jag vet inte om det blir lättare av att du får ett namn på det som är jobbigt. På svenska heter GAD "Generaliserat ångestsyndrom" och det är ett sätt för oss som jobbar med psykisk ohälsa att på ett enklare sätt beskriva något med få ord än att ge långa beskrivningar av problemet. För att sätta namn på ditt problem måste man veta mer om dig och problemet, än det du skriver i brevet. Och som jag ser det är kanske inte det viktigaste sätta namn på svårigheten utan att hjälpa dig på ett bra sätt. Det finns bra sätt att hjälpa människor som lider av mycket ångest och det är sådant vi bland annat gör på BUP. Man kan också söka hjälp på en del Vårdcentraler som har kuratorer och psykologer med kunskap om hur man lär sig att klara av ångest. Dra dig inte att söka hjälp .
Lycka till