Fobi för rymden
Hej!
jag är en tjej på 15 år som inte vet vad jag ska göra. Jag har en väldigt jobbig tankesätt. Det är väldigt svårt att förklara men ska försöka. Jag har en förmåga att gå in på saker till 100%, alltså att jag lägger all min kraft på det. Låter kanske bra, och det är bra i vissa fall. Men jag har fått helt sjuka fobier av det här. För något år sen hade jag fobi för rymden, låter konstigt, jag vet. Men jag var rädd för det här "oändliga." känslan av att det inte finns något stopp. En stor del i min rymdfobi var att jag var rädd för svarta hål. Så jag började söka upp på internet om de och skrämde upp mig mer och mer. För två år sen var jag också livrädd för sjukdomar, jag började söka upp massa sjukdomar i tron om att jag hade en själv. Får sådan jävla ångest av detta. Kan nt sova på nätterna. Vet inte hur jag ska lära mig att hantera detta.
C.

BUP svarar:
Hej C.
Ja inför rymdens oändlighet kan man lätt få svindel. Det är lite som med döden och ovissheten om vad som finns efter livet, med rymden och var den tar slut. Kanske att det även gäller din rädsla för sjukdomar, att inte veta med säkerhet. För det verkar ju som om du med dina 100% förmåga att gå in för saker försöker att ta bort osäkerheten. Du försöker att hitta de rätta svaren på frågor som vi kanske aldrig kan få rätt svar på. Tänk på alla som forskar om sjukdomar eller astrofysiker som försöker att förstå eller förklara universums gåtor. Dom har säkert kommit långt men kommer de någonsin att hitta ett rätt svar? Jag tvivlar på det och kanske att livet skulle bli lite tråkigare om det var så. För vad fanns det då kvar att vara nyfiken på?
När du skriver att du kan gå in för saker till 100% undrar jag vad som driver dig. Är det nyfikenhet? Är det rädsla? Eller är det något helt annat? Om det skulle vara nyfikenheten som driver dig får du nog räkna med att rädslan kommer att finnas där eftersom ditt intresse rör så stora och okända frågor där inga slutgiltiga svar finns att finna (så tror åtminstone jag). Om det är rädsla som driver dig att leta efter sjukdomar tror jag att du skulle behöva träna dig på att leva med en lagom dos av osäkerhet. Självklart skall man söka hjälp om man har tydliga tecken på att allt inte står rätt till med kroppen. Men då är det vettigare att söka professionell hjälp hos en doktor än att själv försöka ställa diagnos.
Om du mår dåligt av att läsa om sjukdomar kan du alltid välja att göra något annat som får dig att må bra i stället. Varför skall man skrämma upp sig i onödan om man inte gillar att vara rädd. Ett exempel är de som gillar skräckfilmer som ju måste gilla att bli skrämda (själv gillar jag inte sådana filmer, blir bara rädd, tittar hellre på en romantisk komedi). Jag gissar att de kan uppleva spänningen som häftig eftersom de sitter trygga i TV soffa. Men om man som jag inte gillar att skrämma upp sig kan man ju låta bli.
Hoppas att det här blev svar på din fråga. Kanske att du kan sova bättre på nätterna om du antingen vänjer dig vid att vara osäker eller att kanske börjar skrämma upp dig lite mindre.
Önskar dig en skön sommar med lagom mycket spänning